Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه مجازات

نویسنده:

مترجم:

(30 صفحه - از 178 تا 207)

کلید واژه های ماشینی : مجازات ،جرم ،کیفر ،مجرم ،جبران ،نظریه ،نظریه جبران ،مجنی‌علیه ،تجاوز ،توجیه ،جبران خسارت ،ارعاب ،حقوق ،ارتکاب جرم ،طرفداران نظریه جبران ،ارتکاب ،رویکرد ،ضرر ،اعمال کیفر ،اعمال مجازات ،جامعه ،سیستم کیفری ،فلسفه مجازات ،مجازات مجرمان ،قانون ،نظریه جبران خسارت ،توجیه مجازات ،رویکرد جبران خسارت ،جرم ارتکابی ،اصلی

خلاصه ماشینی:

"[برای مثال،] اگر ادعا شود که مجرم دقیقا از همان حقی که در مورد دیگران نقض کرده است، محروم شود، در این صورت چگونه می‌توانیم مدعی برخورد با مرتکب تجاوز جنسی، مثلا متجاوز به یک کودک، شویم؟ (16) پاسخ به اشکال اخیر این است که اصل تناسب کیفر لزوما به این معنا نیست که به مفهوم مبهم و دو پهلوی ستناسب دقیق بین مجازات و جرمز پایبند باشیم، بلکه می‌توانیم نمودار قابل قبولی از جرایم فراهم سازیم که برحسب شدت تجاوز به حقوق آدمی، درجه‌بندی شود و سپس نموداری از مجازاتهای متناظر با جرایم ایجاد گردد که در آن نمودار بیشترین محرومیت از حقوق، به بیشترین تجاوز پیوند یابد. اگر ارعاب تنها مبنایی است که برای مجازات وجود دارد، یعنی تنها چیزی که قانونگذاران و قضات باید هنگام وضع و اعمال سیستم کیفری به آن توجه کنند، در این صورت، آیا با قبول این مبنا، باب هر نوع مجازاتی را نگشوده‌ایم، حتی اگر اخلاقا قابل تردید باشند؟ [در این صورت،] چرا با اعمال کیفرهای واقعا وحشتناک مثل دریدن شکم یا جوشاندن در روغن، جرم را کنترل نکنیم؟ چرا مجازاتهای دسته‌جمعی (همچون نازیسم که با استفاده از ارعاب شدید، در بخشهایی از اروپای اشغالی موفقیتهایی به دست آورد) را به کار نبریم، تا به خاطر جرم یک نفر، تمام دهکده یا تمام یک خانواده را که مجرم عضوی از آن بوده است، مجازات نماییم؟ حال که کار به اینجا کشید، اساسا چرا تقصیر را معیار کیفر بدانیم؟ چرا افرادی بی‌گناه را چونان سپر بلا انتخاب نکنیم، با مدارک جعلی برای آنان پرونده نسازیم و با نمایش محاکمات ساختگی مهیج، کیفرهای وحشیانه‌ای را در موردشان اعمال ننماییم؟ اگر مقصود ما از همه اینها، حصول حداکثر تبلیغات و ارعاب باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.