Skip to main content
فهرست مقالات

اقامه جمعه در دولت اسلامی

نویسنده:

(57 صفحه - از 100 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : نماز جمعه، فقها، امام، اقامه جمعه، اذن، عصر غیبت، حکم، وجوب، امامت، اسلامی

خلاصه ماشینی: "(120) تحلیل فوق، هر چند به تناسب مسأله نماز جمعه مطرح شده ، ولی دامنه آن همان گونه که در مثال‌ها تصریح شده، مهم‌ترین مسائل و وظایف حکومت‌ها را در بر می‌گیرد و از این‌رو آن را نظریه «تعطیل حاکمیت اسلامی» نامیدیم و به دلیل این شمول و گستردگی، شایسته دقت و بررسی است: نقد و بررسی نظریه تعطیل نظریه آیة‌الله‌ بروجردی، آن گونه که در تقریرات ایشان منعکس شده، با پرسش‌ها و ابهامات متعددی مواجه است: 1ـ ایشان در مقدمات بحث خود پذیرفته‌اند که امور مهم اجتماعی که «یتوقف علیها حفظ نظام الإجتماع» مثل حفظ نظم جامعه و سد ثغور، از اموری است که شرع مقدس مهمل ننهاده است (121) و بر اساس این مقدمه، نتیجه گرفته‌اند که فقیه برای این امور نصب شده است، پس چگونه است که آن مقدمه نادیده انگاشته شده است؟ اگر نتیجه تابع مقدمات است، چرا از مقدمه‌ای که نیاز به حاکم را در همه مسائل کلان جامعه اثبات می‌کند، تنها در حد قدر متیقن، آن هم در امور خرد و جزئی نتیجه گرفته‌اند؟ 2ـ با تصریح به اینکه «حفظ نظم در جامعه» و «سد ثغور» از اموری است که«یتوقف علیها نظام الإجتماع»، پس چگونه این امور در دایره مسائلی که شارع به اهمال آن رضایت ندارد و باید در عصر غیبت نیز تصدی شود، قرار ندارد؟ 3ـ آیا ایشان ملتزم می‌شوند که امور حسبیه جزئیه، بر عهده فقیه است و در دولت جور باید آنها را تصدی کند، ولی اگر فقیه عادل بسط ید پیدا کرد، نسبت به امور مهمی مانند سد ثغور و حفظ نظم در جامعه، وظیفه‌ای ندارد؟ آیا برای این امور مهم ، شارع به غیر فقیه، اذن داده است، یا هیچ کس برای تصدی آن مأذون نیست؟ آیا در این موارد هم، استدلال گذشته ایشان تکرار نمی‌شود که: «الأمر یدور بین عدم النصب و بین نصب الفقیه العادل، و إذا ثبت بطلان الأول ـ لأن الشارع لا یرضی بإهمالها ـ ثبت الثانی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.