چکیده:
تلاشهای شتابزدهای که در سدههای اخیر برای گسترش ارتباطات بشری صورت گرفته، اثرات معکوسی
بر سلامت همه انسانها داشته و مسائل بهداشتی تازهای را برای آنها به ارمغان آورده است. در این مقاله
تلاش شده است تا با روش پژوهش ترکیبی، ابتدا محتوای پیامهای سلامتی تولید شده در رسانههای
جمعی منتخب: رادیو، تلویزیون، وبسایت سلامت نیوز و هفتهنامه سلامت، استخراج و سپس، سبکهای
زندگی سلامت مردم شهر تهران به همراه میزان مصرف رسانهای آنها، از طریق پیمایش با نمونه آماری
802 نفر از شهروندان 18 ساله و بالاتر، شناسایی شود تا در نهایت، مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد. نتایج
به دست آمده حاکی از آن است که بین مصرف رسانهای افراد و سبک زندگی سلامتمحور آنها؛ همچنین
بین سبک زندگی سلامتمحور افراد و پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنها، ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج
حاصل از بخش تحلیل محتوا نیز حاکی از آن است که در هر چهار رسانه یاد شده، میزان پرداختن به
بعد جسمانی سلامت در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، ابعاد «اجتماعی»، «روانی» و «معنوی» به ترتیب،
بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص دادهاند.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله تلاش شده است تا با روش پژوهش ترکیبی ، ابتدا محتوای پیام های سلامتی تولید شده در رسانه های جمعی منتخب : رادیو، تلویزیون ، وب سایت سلامت نیوز و هفته نامه سلامت ، استخراج و سپس ، سبک های زندگی سلامت مردم شهر تهران به همراه میزان مصرف رسانه ای آنها، از طریق پیمایش با نمونه آماری ٨٠٢ نفر از شهروندان ١٨ ساله و بالاتر، شناسایی شود تا در نهایت ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد.
)بحث و نتیجه گیری به طور خلاصه ، پژوهش حاضر به دنبال تبیین بیشتر این موضوع بوده است که آیا در اصل ، رسانه های جمعی بر روی تصمیم هایی که مردم در خصوص نوع و کیفیت تغذیه ، ورزش ، استعمال دخانیات و سایر موارد سلامتی اتخاذ می کنند، تأثیرگذار است یا خیر اگر این گونه است ، این تأثیرگذاری بر روی کدام یک از پایگاه های اقتصادی ـ اجتماعی بیشتر است ؟ آیا شخصی که دسترسی بیشتری به رسانه ها دارد، از سبک زندگی سالم تری برخوردار است ؟ آیا پیام های تولید شده از طریق رسانه های جمعی ، با سیاست های اعلامی این رسانه ها، تطابق دارد؟ و آیا پیام های تولید شده با انتظارات و نیازهای مردم نیز منطبق است ؟ در نهایت اینکه ، آیا سیاست های کلان سلامتی با سیاست ها و اقدامات رسانه ها همخوانی دارد؟ نتایج کلی به دست آمده نشان می دهد که متغیر میزان مصرف رسانه ای با ٠/٤٣ قوی ترین و مهم ترین پیش بینی کننده سبک زندگی سلامت است .