Skip to main content
فهرست مقالات

شافعی و معرفت شناسی شریعت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شافعی ،قرآن ،حدیث ،عربی ،سنت ،نبوی ،فقهی ،حدیث نبوی ،متن ،اسلامی ،زبان ،روایات ،دینی ،پیامبر ،سنت نبوی ،کتاب ،مکتب ،زبان عربی ،نقل ،واژه ،اهل حدیث ،قیاس ،اجماع ،حکم ،عقل ،متن قرآنی ،فرهنگ ،اهل رای ،دلالت ،اهل حدیث و اهل رای

خلاصه ماشینی:

"از قبیل: شمولیت و کلیت قرآن (سوره 16، آیه 89)، کمال و جاودانگی شریعت (سوره 5، آیه‌3)، تقسیم وحی به دو قسمت متلو (قرآن) و غیرمتلو (سنت) (سوره 62، آیه‌2)، وجوب اطاعت از رسول (سوره 4، آیه 80 و سوره 59، آیه 7)، عصمت پیامبر در امر شریعت (سوره‌53، آیه 3و4) و قداست و عدالت مطلق صحابه پیامبر و، در شکل افراطی آن، قول به عصمت تمام راویان حدیث نبوی; زیرا در غیر این صورت نمی‌توان به صحت روایات منقول از پیامبر اعتماد کرد و در نتیجه، اطاعت از رسول خدا که امری مفروض است تحقق پیدا نمی‌کند (الاحکام فی اصول الاحکام، ابن‌حزم اندلسی، ج‌1، ص‌131-120; نیز در این باره بنگرید به فصل دوم از پژوهش معتبر و اساسی زیر: مناظرات فی اصول الشریعة الاسلامیة بین ابن‌حزم و الباجی، عبدالمجید ترکی، ترجمه عبدالصبور شاهین، دارالغرب الاسلامی، بیروت، 1994، ص‌162-93). ایشان نیز مانند اهل شریعت، پارسامنش، و از تباه شدن تعالیم قرآن و سنت صالحان پیشین بیمناک بودند; با این همه، بر اهل شریعت این انتقاد را وارد می‌کردند که برای تحقق جامعه اخلاقی‌دینی آرمانی، تنها کافی نیست که امور شرعی را به پیامبر ارجاع دهیم، بلکه برای جلوگیری از دخالت دادن هر گونه رای و یا تاویل دلبخواهی وحی، ضرورت دارد که برداشتها و آراء متفاوت علمی، ابتدا با مجموعه انبوهی از «گفتارها» که ادعا می‌شد منقول از پیامبر است و توسط زنجیره‌ای متصل از راویان موثق، به گونه‌ای شفاهی به دست ما رسیده است، سنجیده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.