Skip to main content
فهرست مقالات

خدای عرفان و خدای فلسفه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خدا ،عرفان ،گزاره ،خداوند ،فلسفه ،قید ،شک ،استدلال ،دینی ،تعریف ،عرفان و خدای فلسفه ،فرض ،وجود مطلق لابشرط ،تصور ،عین ،وجود خدا ،پیش‌فرض ،تجربه ،ذات ،پذیرش ،اثبات ،مقید ،معقول ،حقیقت ،ذهن ،مفهوم ،علم ،خدا وجود مطلق لابشرط ،ممکنات ،پذیرش تعریف عرفانی خداوند

خلاصه ماشینی:

"اکثریت قریب به اتفاق فیلسوفان مسلمان در معرفت‌شناسی هوادار بنیادگرایی سنتی هستند و در عین حال، هیچ یک از گزاره‌های دینی، از جمله گزاره «خدا هست‌»، را بدیهی و بی‌نیاز از استدلال نمی‌دانند و بر این اساس می‌کوشند بر وجود خدا استدلال کنند و باور به وجود خداوند را به کمک باورهای غیر دینی توجیه کنند. در اینجا پس از بیان تعریف خداوند در عرفان و فلسفه به ذکر شواهدی خواهیم پرداخت که مؤید دیدگاه عارفان و نشانگر این است که باور به وجود خداوند جزء باورهای پایه و بلکه زیربنا و پیش‌فرض همه باورهای دیگری است که در ذهن ما ممکن است وجود داشته باشد و بدون پذیرش این باور، هیچ باوری معقول و قابل توجیه نیست. اگر همه مردم توافق کنند که او را خدا بنامند و اگر وجود این موجود به مدد برهانهای متعدد فلسفی قابل اثبات باشد، باز هم این سؤال با معناست که آیا چنین موجودی خدا هست؟ معنای دومی که می‌توان برای این اشکال در نظر گرفت این است که تحلیلی بودن گزاره «خدا هست‌» مبتنی بر پذیرش تعریف عرفانی خداوند است. مدعای ما این است که مجموعه دعاوی فیلسوفان در باب الهیات حاوی تناقض است; زیرا آنان از یک طرف خدا را وجود مطلق بشرط لا تعریف می‌کنند و از سوی دیگر مدعی‌اند که مفهوم وجود از حاق ذات خداوند، بدون لحاظ هیچ قید تقییدی یا تحلیلی، انتزاع و بر او حمل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.