چکیده:
این نوشتار گزارشی اجمالی از متن کتابRethinking tradition in modern Islamic thought (بازنگری سنت در تفکر اسلامی مدرن) نوشته دنیل. دبلیو. براون ( (Daniel W.Brown است. این کتاب که در هفت فصل سامان یافته، ضمن بیان منشور نوگرایی اسلامی، مباحثی همچون مفاهیم اولیه در مورد مرجعیت نبوی، و چالش¬های رویارویی سنت و مدرنیته را در دو فصل نخست به قلم می¬آورد؛ آنگاه با طرح سه سوال: کجا وحی تمام و تفسیر شروع میشود؟ چه چیزی موجب تمایز مشیت الهی و عقیده انسانی که آن را نقل یا تفسیر میکند، میگردد؟ و طبیعت بشری پیامبر6 چه نقشی در جریان وحی دارد؟ می¬کوشد چارچوب وحی را مشخص سازد. سپس به تبیین اعتبار و سندیت حدیث می¬پردازد و در ادامه تقابل سنت و جنبش احیاگری را تصویر می¬نماید.
خلاصه ماشینی:
این کتاب که در هفت فصل سامان یافته، ضمن بیان منشور نوگرایی اسلامی، مباحثی همچون مفاهیم اولیه در مورد مرجعیت نبوی، و چالشهای رویارویی سنت و مدرنیته را در دو فصل نخست به قلم میآورد؛ آنگاه با طرح سه سؤال: کجا وحی تمام و تفسیر شروع میشود؟ چه چیزی موجب تمایز مشیت الهی و عقیدۀ انسانی که آن را نقل یا تفسیر میکند، میگردد؟ و طبیعت بشری پیامبر6 چه نقشی در جریان وحی دارد؟ میکوشد چارچوب وحی را مشخص سازد.
وی بر این اساس، سه گروه اصلی اهل رأی (مصلحتگرایان شرعی)، اهل کلام (متکلمان)، و اهل حدیث را از همدیگر متمایز میسازد و مجادلات و دیدگاههای هر کدام را در پذیرش و یا رد دیگری- به ویژه از نگاه مشخص ساختن مرجعیت دینی و رابطه سنت پیامبر و احادیث نبوی و ارتباط آن با قرآن- بیان میکند.
وی همچنین اضافه میکند که جنبههای دیگری از استعمار، ممکن است سبب ایجاد تمایل خاصی به سنت نبوی شده باشد: یکی از آنها به مفهوم اعتقاد به نص کتاب مقدس در نزد مبلغان دینی پروتستان بوده است؛ دیگر اینکه برخی از خاورپژوهان نگاهی منتقدانه به مرجعیت مطالب مرتبط با سنت اسلامی داشتند؛ مثلا ویلیام موئر و الویس اشپرنگر، از پژوهشگرانی بودند که این پرسشها را مطرح کردند که آیا احادیث واقعا بازتاب دهندۀ کلام و اعمال پیامبر هستند و آیا فرایند انتقال آنها به این دوران معتبر است و سؤالاتی از این قبیل؛ اما اصلاح میکند که خطای بزرگ است، اگر ما نتیجه بگیریم که دغدغۀ مسلمانان امروز دربارۀ پرسشهای مرتبط با سنت نبوی تنها واکنشی در برابر سیاستهای استعماری بوده است.