چکیده:
بحث کارآفرینی از مباحث مطرح و مهمی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و کشورهای مختلف برای توسعه کارآفرینی سیاستها و اقدامهای مختلفی اتخاذ کردهاند. در ایران نیز همچون سایر کشورها به این موضوع توجه شده است. با این حال، برای موفقیت هرچه بیشتر، بهرهمندی از تجربیات کشورهای پیشرفته از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. هلند یکی از پیشرفتهترین اقتصادهای جهان را داراست. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف بررسی کارآفرینی و دانشگاه کارآفرین در هلند به رشته تحریر درآمده است و تاکید مقاله بر سه محور روندها، سیاستها، و اقدامهاست. مطالعه بهصورت توصیفی و تحلیلی نگاشته شده و گردآوری دادهها با استفاده از اطلاعات موجود در سایتهای رسمی و اسناد و مدارک مربوط صورت گرفته است. در مقاله حاضر، علاوه بر تشریح سیمای کلی کشور هلند؛ دادههای آماری مرتبط با ادراک کارآفرینانه، نگرش کارآفرینی، نیت کارآفرینی و فعالیت کل کارآفرینی مرحله اول؛ به بررسی اقدامهای یکی از دانشگاههای برتر کارآفرین در هلند پرداخته شده است. یافتهها حاکی از آن بود که دولت هلند ارزش بسیاری برای کارآفرینی قائل است و سیاستهای هلند در زمینه کارآفرینی در چند بخش متمرکز شده است که عبارتاند از: تامین مالی، فناوری و نوآوری، بینالمللیسازی، آموزش و سادهسازی مقررات. کارآفرینی در چشمانداز و ماموریتهای دانشگاهی تصریح شده و دانشگاه اقدامهای ویژهای در خصوص آموزش کارآفرینی و تعاملات با صنعت انجام داده است.
خلاصه ماشینی:
راهبردهای کلان در نقشه جامع علمی کشور به ابعاد مختلف نظام توسعه علم و فناوری کشور اشاره کرده است که برخی از مهمترین این راهبردها عبارتاند از: جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش مؤثرتر در اقتصاد؛ جهتدهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی؛ تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی با تأکید بر پرورش انسانهای متقی و کارآفرین و خودباور و خلاق، نوآور و توانا در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با ارزشهای اسلامی و نیازهای جامعه؛ تعامل فعال و اثرگذار در حوزه علم و فناوری با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه و جهان اسلام؛ جهتدهی به چرخه علم و فناوری و نوآوری برای ایفای نقش موثرتر در حوزه علوم پزشکی و سلامت؛ جهتدهی به چرخه علم و فناوری و نوآوری برای ایفای نقش مؤثرتر حوزه فنی و مهندسی [11].
با توجه به آنچه بیان شد و با ذکر این نکته که دانشگاههای ایران برای دستیابی به دانشگاه کارآفرین باید فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و خدماتی را به سوی توسعه کارآفرینی دانشگاهی معطوف کنند و بررسی وضعیت دانشگاههای کارآفرین منتخب میتواند درسهایی برای ایران باشد؛ در تحقیق حاضر، به بررسی روندها، سیاستها و اقدامهای کارآفرینی و دانشگاه کارآفرین در کشور هلند پرداخته میشود و بر اساس نتایج حاصل، نکاتی برای دانشگاههای ایران ارائه میشود.