Skip to main content
فهرست مقالات

خیر و شر

مصاحبه شونده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : عشق، توین، انسان، بودا، ایکدا، مسیحیان، نفس، کارما، بودیسم، خیر

خلاصه ماشینی:

"من مسلم می دانم که شما به خدایی انسان گونه معتقد نیستید; اما آیا عقیده دارید که خود تکامل نوعی الوهیت با اراده و هدفمند است که واقعیت غایی عشق و وجدان است؟ توین بی: گمان نمی کنم که روح عشق و نیکی به منزله خدایی به معنی موجود انسان گونه ای باشد که نقشه هایی در سر دارد و سعی می کند که این نقشه ها را به اجرا درآورد. آیا سنت بودایی می تواند راه حلی برای این مسئله در اوضاع و احوال اجتماعی جدید ژاپن و سایر کشورهای به اصطلاح پیشرفته به وجود آورد؟ آیا زندگی در ژاپن به صورت غیر شخصی درآمده است و روابط انسانی به همان نحو و به همان گستردگی کشورهای غربی, که پیشینه مذهبی سنتی در آنها نه بودایی بلکه مسیحی است, از عشق خالی شده است؟ در دنیای نو, آیا رایانه ای شدن امری اجتناب ناپذیر است؟ و آیا رایانه ای شدن و عشق می توانند با هم زیست کنند؟ ایکدا: در ژاپن هم, مثل غرب, افزایش وسعت و پیچیدگی جامعه موجب از بین رفتن فردیت انسانی و خشکی معنوی شده است. ایکدا: کنفوسیوس مدافع عشق درجه بندی شده ای بود که حرکتش از خانواده شروع می شود و هرچه پیش می رود شدتش کاهش می یابد, و مو دزو بر عشق جهانشمولی تأکید می کرد که هرکس باید با همان شدتی به همه انسانها داشته باشد که به خود دارد; و اگرچه این دو جهان بینی با یکدیگر متفاوتند, اما حق کاملا با شماست که می گویید وجود یکی از این دو نوع عشق یا هر دو در جامعه جدید فوق العاده اهمیت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.