چکیده:
این مقاله به بررسی رابطه میان مصرف شبکههای اجتماعی مجازی و سبک زندگی دینی دانشجویان دانشگاههای شهرستان بوکان میپردازد. روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای شهر بوکان در سال تحصیلی 96-1395( 2300=N ) و نمونه آماری شامل 400 دانشجو دختر و پسر از بین جامعه آماری بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. میانگین پایایی دادهها با برآورد 74/0 ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شده است. برای تحلیل دادهها از آزمونهایی نظیر تی مستقل، تک نمونهای، آزمون کروسکال والیس و آزمون ناپارامتریک اسپیرمن برای بررسی فرضیهها استفاده شد. نتایج استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین میزان مصرف شبکههای اجتماعی مجازی با سبک زندگی دینی دانشجویان دانشگاههای شهرستان بوکان رابطه وجود ندارد، نتایج تحلیلی با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که مصرف شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن بوده و در میان دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متاهل است. استفاده از آزمون کروسکال والیس نشان داد مصرف شبکههای اجتماعی مجازی بر حسب سطح رشته تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاههای شهرستان بوکان ّن تفاوت در مصرف شبکههای اجتماعی تفاوتی ندارد. استفاده از آزمون t تک نمونهای نیز مبین مجازی بر حسب پایگاه اقتصادی و اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاههای شهرستان بوکان است. استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن نیز نشان داد بین میزان مصرف شبکههای اجتماعی مجازی با سبک پوشش دینی و سبک ازدواج دینی دانشجویان دانشگاههای شهرستان بوکان، رابطه وجود ندارد، اما با گرایش به مناسک دینی دانشجویان رابطه معنیدار و معکوسی وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
ضریب همبستگی اسپیرمن بین میزان مصرف شبکه های اجتماعی مجازی با سبک زندگی دینی دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها طبق جدول ١ نشان داد که ضریب همبستگی این دو متغیر ٠/٠٨١- که در فاصله اطمانین ٩٥ % سنجیده شده و معنی دار نمی باشد(٠/١٠٧= p) بنابراین فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر ارتباط بین میزان مصرف شبکه های اجتماعی مجازی با سبک زندگی دینی دانشجویان دانشگاه های شهرستان بوکان ، تایید نمی شود.
ضریب همبستگی اسپیرمن بین میزان مصرف شبکه های اجتماعی مجازی با سبک پوشش دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها طبق جدول ٦ نشان می دهد که ضریب همبستگی این دو متغیر ٠/٠٨٨- که در فاصله اطمینان ٩٥ % سن دیجه شده و معنی دار نیست (٠/٠٧٨= p).
ضریب همبستگی اسپیرمن بین میزان مصرف شبکه های اجتماعی مجازی با سبک ازدواج دینی دانشجویان متغیر شاخصهای آماری میزان مصرف مشجابزکه های اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها طبق جدول ٧ نشان می دهد که ضریب همبستگی این دو متغیر ٠/٠٧٨ که در فاصله اطمینان ٩٥ % سنجیده شده و معنی دار نیست (٠/١٢٠= p).
نتایج بررسی فرضیه ششم نشان داد که بین میزان مصرف شبکه های اجتماعی مجازی با سبک پوشش دینی دانشجویان دانشگاه های شهرستان بوکان ، رابطه وجود ندارد.
نتایج بررسی فرضیه هفتم نشان داد که بین میزان مصرف شبکه های اجتماعی مجازی با سبک ازدواج دینی دانشجویان دانشگاه های شهرستان بوکان ، رابطه وجود ندارد.