چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانه های اختلال سلوک کودکان دبستانی (دختران 10 و 11 ساله) انجام شده است. براساس مطالعات، کودکان مبتلا به اختلال سلوک، در زمینه کاربرد مهارت های اجتماعی بسیار ضعیف عمل می کنند و این نقص به تداوم و تشدید مشکلات رفتاری آن ها می انجامد. این مطالعه از نوع تجربی حقیقی، با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است.گروه نمونه این پژوهش متشکل از 22 دختر دبستانی 10 و 11 ساله بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در دو مرحله و سپس براساس نمره پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم) و پرسشنامه ارزیابی رفتار راتر (فرم معلم و والد) انتخاب شدند. از این افراد 11 نفر به طور تصادفی در گروه آزمایش و 11 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول 1 ماه، 12 جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی با شیوه قصه گویی و فعالیت های مکمل قرار گرفت. داده های پس آزمون، سه هفته پس از اتمام جلسات جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس بررسی شد. نتایج نشان دادند که براساس هر دو فرم دو پرسشنامه، آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه موجب کاهش نشانه های اختلال سلوک در آزمودنی ها می شود (005/ 0>P). این نتیجه با یافته های پژوهشگران دیگر تطابق دارد و قابلیت کاربرد قصه و ساختار آن را در آموزش و درمان مشکلات رفتاری کودکان نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش مهارت هاي اجتماعي مبتني بر قصه در کاهش نشانه هاي اختلال سلوک کودکان The Effectiveness of a Story-Based Program on the Social Competence of Disordered Children مهديه تويسرکاني راوري .
M. Usefi Looye, Ph. D عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي چکيده : پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير آموزش مهارتهاي اجتماعي مبتني بر قصه در کاهش نشانه هاي اختلال سلوک کودکان دبستاني (دختران ١٠ و ١١ ساله ) انجام شده است .
com فصلنامه خانواده پژوهي/ سال چهارم / شماره ۱۳/ بهار ٦٤/۶۴/۱۳۸۷ گروه نمونه اين پژوهش متشکل از ٢٢ دختر دبستاني ١٠ و ١١ ساله بودند که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي در دو مرحله و سپس براساس نمره پرسشنامه علائم مرضي کودکان ٤-CSI (فرم والد و معلم ) و پرسشنامه ارزيابي رفتار راتر (فرم معلم و والد) انتخاب شدند.
در ايران نيز چند پژوهش معدود، اثربخشي کاربرد قصه گويي را به عنوان تکنيکي براي آموزش راهبردهاي اجتماعي به کودکان داراي مشکلات رفتاري- عاطفي : پرخاشگري (سيدي، ١٣٨٢) اختلالهاي يادگيري (يوسفي لويه و متين ، ١٣٨٥) و اختلالهاي رفتاري آشکار (چهار محالي ، ١٣٨٥) نشان داده، تأثير آن را مثبت ارزيابي کردهاند.
ملاحظه ميانگين ها همانطور که در جدول ١ مشاهده مي شود، نشان مي دهد که براساس هر دو فرم پرسشنامه هاي علائم مرضي کودکان ٤-CSI و ارزيابي رفتار راتر، آموزش مهارتهاي اجتماعي مبتني بر قصه موجب کاهش فصلنامه خانواده پژوهي/ سال چهارم / شماره ۱۳/ بهار ٧٢/۷۲/۱۳۸۷ نشانه هاي اختلال سلوک در آزمودني ها شده است .