چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر میزان تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی انجام گرفت.
نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 24 نفر از مادرانی بودند که فرزندان آن ها دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی تشخیص داده شده بودند که به طور مساوی در دو گروه آزمایشی و کنترل همتاسازی شدند.
ابزارهای پژوهش شامل الکترو انسفالوگرافی کمی، شاخص تنیدگی فرزندپروری و فهرست بررسی تشخیص اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بود. برنامه آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی در یازده جلسه شصت دقیقهای (هفتهای سه جلسه) در گروه آزمایشی اجرا شد. فرضیه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران گروه آزمایشی به طور معناداری موثر بوده و کاهش میزان تنیدگی فرزندپروری را به دنبال داشته است. این کاهش شامل خرده مقیاسهای فزونطلبی، محدودیت نقش، افسردگی و انزوای اجتماعی میشد. این یافتهها بدین معناست که برنامه مداخلهای توانسته است تنیدگی فرزندپروری مادران دارای کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی را کاهش دهد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابله با تنيدگي بر تنيدگي فرزندپروري مادران داراي فرزندان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي The Efficacy of Stress Coping Skills Training on Parenting Stress of Mothers with Children Suffering from Attention Deficit Hyperactivity Disorder دکتر احمد به پژوه .
A دانشجوي دکتري روانشناسي سلامت ، دانشگاه تهران دريافت مقاله : ٨٧/٩/٢١ دريافت نسخه اصلاح شده : ٨٨/١١/٢٠ پذيرش مقاله : ٨٩/٢/٢٨ چکيده : پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابله با تنيدگي بر ميزان تنيدگي فرزندپروري مادران داراي فرزندان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي انجام گرفت .
بررسي پيشينه موجود، نشان مي دهد که تاکنون در ايران پژوهش هاي اندکي دربارٔە تأثير آموزش مهارتهاي مقابله با تنيدگي بر تنيدگي فرزندپروري مادران داراي فرزند با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي صورت گرفته و اين حوزه تا حدي مورد غفلت واقع شده است .
جدول ٤: نتايج آزمون تحليل کوواريانس چندمتغيره براي مقايسه گروه آزمايشي و کنترل در خردهآزمونهاي شاخص تنيدگي فرزندپروري (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث در درمان اختلال کاستي توجه و بيش فعالي کودکان و نوجوانان از روشهاي مختلفي استفاده شده است که از جمله آنها مي توان به دارودرماني و رفتاردرماني (مؤسسه ملي بهداشت روان، ٢٠٠٨)، درمان شناختي ـ رفتاري (محمد اسماعيل ، ١٣٨٥) و آموزش والدين (مک برنت و فيفنر، ٢٠٠٨) اشاره کرد.
نتايج حاصل از تحليل هاي آماري نشاندهنده اين مطلب است که برنامه آموزشي حاضر توانسته به طور معناداري تنيدگي فرزندپروري مادران داراي کودکان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي را کاهش دهد.
The outcome of group parent training for families of children with attention deficit/hyperactivity اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابله با تنيدگي بر تنيدگي فرزندپروري...