چکیده:
هدف مقاله حاضر مشارکت در تئوری و کاربرد حسابدهی و تجارت اجتماعی است. در این مقاله بحث های تئوریکی مطرح می شود که اهمیت سنجه های غیرحسابداری را نشان داده، روشهای غیر حسابداری را بررسی می کند و کارت امتیازی متوازن را به عنوان ابزار گزارش بسیار معتبر پیشنهاد می دهد. نیاز به گسترش حسابداری بر اساس اندازه گیریهای غیرمالی وجود دارد؛ تجارت اجتماعی و سرمایه گزاری اجتماعی گزارش های عملکرد خیلی معتبر نداشته اند و هیچ اطلاعات پایه ای برای مقایسه عملکرد و کارایی آن وجود ندارد. استفاده از اندازه گیری پیشنهادی و گزارش حسابرسی شفاف عمومی، ایجاد و نقش اجتماعی حسابدار را گسترش می دهد. پژوهش حاضر آموزش تجارت اجتماعی در حسابداری را پیشنهاد می دهد و تجارت اجتماعی را به عنوان نهاد مشروع و قانونی حمایت می کند؛ همچنین سرمایه گزاری در تجارت اجتماعی را تشویق می کند؛ بدین وسیله موسسات کوچک جامعه و فقرا فرصتی برای مشارکت در اقتصاد خواهند داشت؛ بدین ترتیب اقتصاد گسترش می یابد. نتایج پژوهش رهنمودهایی برای اجرای کارت امتیازی متوازن پیشنهادی، اندازه گیری عملکرد و تکنیک های گزارش می دهد.
خلاصه ماشینی:
نیاز به گسترش حسابداري بر اساس اندازه گيريهای غیرمالی وجود دارد؛ تجارت اجتماعی و سرمایه گزاری اجتماعی گزارشهای عملكرد خیلی معتبر نداشته اند و هیچ اطلاعات پایه ای برای مقایسه عملکرد و کارایی آن وجود ندارد.
اگر سیستم اقتصادی به صورت افزاینده ای فراگیر شود و بیشتر مردم به بالای نردبان اقتصادی حرکت کنند، مزایایی به صورت موارد زیر برای همه دارد: بازارهای بزرگتر برای کالاها و خدمات رفاه بیشتر برای سرمایه گزاران کاهش جنایات اجتماعی بهبود بهداشت و بهسازی آموزش مدیریت مالی افزایش تاثیر نهادهای دموکراتیک بهبود در تولید و کاهش در هزینه های تولید و غیره ارزش تجاری ارزش از طریق تبادل بین نهادها ایجاد می شود.
لازم است موضوع پاسخگويي در تجارت اجتماعي از سه دیدگاه نشان داده شود: 1- اهداف اجتماعی 2- محرک (انگيزه) شغلی و 3- حسابداری شركت، اطلاعات حسابداري را به عنوان مبنايي براي شناسايي ارزش اقتصادي و پاسخگويي سرمایه گزاری اقتصادی استفاده می کند.
مینطور که در جدول 1 نشان داده شده است اندازه گيري هاي پاسخگويي در تجارت اجتماعي نیاز به هر دو معیار اندازه گيريهاي مالي و اندازه گيريهاي غيرمالي در بررسی و گزارش اجرای تجارت اجتماعي برای گزارش خارجی و برگشت عملكرد داخلی و ارزیابی مدیران دارد.
بحث حسابرسی در تجارت اجتماعي نیاز است تا از دیدگاه های مختلف زیر نشان داده شود: 1- اهداف اجتماعی 2- محرک تجاری؛ و 3- حسابداری جامعه اطلاعات حسابرسی را به عنوان بازه ای برای دسترسی ارزش اقتصادی و حسابرسی مشارکت اقتصادی استفاده می کند.