چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب آموزش و بهسازی استراتژیک سرمایه های انسانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد. روش تحقیق به کار گرفته شده توصیفی و از نوع آمیخته (ترکیبی از روش های کمی و کیفی) است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه است، که در ابتدا نوع خاصی از پرسشنامه برای اجرای روش نظرسنجی از خبرگان و با هدف نهایی سازی مدل تحقیق طراحی و در سه مرحله اجرا گردید. پس از نهایی سازی الگو به شیوه فوق، به منظور اجرای پیمایش پرسشنامه دیگری شامل 4 بعد، 13 مولفه و 60 شاخص که وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بر اساس آن با یک مقیاس ده درجه ای توسط پاسخگو درجه بندی شده است طراحی گردید. یافته های پژوهش نشان داد که در چارچوب پیشنهادی 9 متغیر پیش بین شامل عوامل قانونی (0.222)، عوامل اقتصادی (0.322)، عوامل تکنولوژیکی (0.212)، عوامل اجتماعی (0.350)، استراتژی آموزش (0.265)، نگرش راهبردی به آموزش (0.306)، نیازسنجی آموزش (0.265)، مدیریت اجرایی آموزش (0.219)، فرهنگ یادگیری و رشد (0.333)، همبستگی معنادار با متغیر ملاک (آموزش و بهسازی استراتژیک در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) دارند.
خلاصه ماشینی:
مبناي نظري اين کار، تلفيق عملي نظام آموزش و فرايندهاي آن با استراتژيهاي راهبردي سازمان است و بر اين اساس اگر چه نظام آموزش بايد قادر باشد ضمن پاسخ گويي به سؤالات کليدي و بررسي شيوههاي بهبود عملکرد کيفي کارکنان، با فرصت ها و تهديدات محيطي، هماهنگي مناسب پيدا و رسالت خود را در شرايط مختلف و منطبق با سياست کلي سازمان ايفا نمايد ولي بايد پذيرفت که بدون انجام مديريت مناسب آموزش که مبناي آن تفکر استراتژيک سازمان است امکان برنامه ريزي و اجراي متعهدانه وجود نخواهد داشت و طبيعي است آن دسته از برنامه هايي که منطبق با استراتژي نبوده و از يک سيستم مديريتي قوي بهره نميبرند، مطمئناً در زمينه هاي نيازسنجي، برنامه ريزي و ارزشيابي فاقد اثربخشي لازم بوده و بالطبع تأمين کننده اهداف سازمان نيز نخواهند بود (هداوند، ١٣٨٦).
پرسش آغازين : عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازي سرمايه هاي انساني با رويکرد استراتژيک کدامند؟ مرور ادبيات مصاحبه هاي اکتشافي طراحي مدل اوليه آموزش و بهسازي سرمايه هاي انساني با رويکرد استراتژيک و تعيين ابعاد و مؤلفه هاي مؤثر تعيين روش نمونه گيري ساخت مدل (اجراي روش دلفي) تعيين تعداد اعضاي پانل دلفي اجراي دورههاي دلفي تشکيل پانل دلفي روش تحليل سلسله مراتبي خاتمه دلفي و آمادهسازي مدل نهايي آموزش و بهسازي سرمايه هاي انساني با رويکرد استراتژيک در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تعيين جامعه و برآورد حجم نمونه آزمون مدل (پيمايش ) طراحي و تعيين روايي و اعتبار ابزارهاي پژوهشي پردازش و تحليل اطلاعات اجراي پيمايش و گردآوري اطلاعات جمع بندي و نتيجه گيري تعيين نتايج و ارائه راهکارها و پيشنهادات نمودار ١: فرايند پژوهش منبع : (مطالعات نگارندگان) ميزان انسجام و پويايي استراتژي آموزش ميزان ضرورن و نياز به طراحي مدل استراتژيک آموزش و (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: چارچوب مفهومي پيشنهادي آموزش و بهسازي سازماني با رويکرد استراتژيک منبع : (يافته هاي نگارندگان) پس از شکل گيري چارچوب مفهومي و تعيين روابط ميان متغيرها لازم است که متغيرهاي مطرح شده در مدل به شيوهاي عيني و قابل سنجش تعريف شوند تا پيرو آن محقق به جمع آوري اطلاعات مناسب مبادرت ورزد.