چکیده:
جنبش بالندگی سازمانی که در نیمه دوم سده بیستم پایهریزی شد و در دهه کنونی به رشدی درخور توجهی رسیده است. بر
پایه مفروضاتی استوار است که با ارزشهای والای انسانی سازگاری کامل دارد. این مقاله با هدف بررسی بالندگی سازمانی از
دیدگاه دبیران مدارس دخترانه متوسطه اول شهر بجنورد میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شده بالندگی
سازمانی اسپایدرز (۲۰۰۷) که دارای شش مولفه میباشد. جامعه آماری شامل ۳۰۰ نفر از دبیران مدارس متوسطه اول است که
بر اساس جدول مورگان ۱۵۹ نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند که روایی محتوایی آن در تحقیقات
قبلی مورد تائید قرار گرفته است و ضریب اعتبار برای پرسشنامه بالندگی سازمانی ۰/۹۲ است. نتایج تحقیقات نشان میدهد که
از دیدگاه دبیران بالندگی سازمانی در مدارس دخترانه متوسطه اول شهر بجنورد در سطح متوسط قرار دارد. همچنین میانگین
نمرات موّلفههای بالندگی سازمانی (معیار گشودگی و شفاف بودن نظام - اعتماد به دیگران - بازخورد از درون و بیرون-
مشارکت با دیگران- پروردن و اختیار کردن- کم لایه بودن ساختار) بیشتر از میانگین ملاک میباشد و تفاوت آن معنادار است.
(۰/۰۰۱ p value ) بنابراین پیشنهاد میشود که سازمان آموزش و پرورش به شاخصهای بالندگی توجه بیشتری نماید.
This article aims to investigate the organizational improvement from the viewpoint of the teachers of high school
girls in the city of Bojnourd. The data gathering tool was Spss (2007), which has six components. The population
of the study consisted of 300 high school principals. According to the Morgan table, 159 people were selected by
random sampling method and their content validity was confirmed in previous research. The coefficient of
validity for organizational upgrade questionnaire was 0.92. The results of the research show that from the
perspective of organizational progress in secondary school girls in the city of Bojnourd is moderate. Also, the
average scores of organizational growth factors (openness criteria and transparency of the system - trust in others
- feedback from inside and outside - participation with others - nurturing and adopting - low level structure) is
more than the average of the criterion, and the difference is significant is. (0.01 p - value) therefore, it is
suggested that the education organization pay more attention to the indicators of livelihood.
خلاصه ماشینی:
بالندگی سازمانی ضرورتی اجتنابناپذیر در آموزش و پرورش (موردمطالعه: دبیران مدارس دخترانه متوسطه اول شهر بجنورد) حمیرا فیروزه 1، رویا افراسیابی 2، محبوبه سلیمان پور عمران 3، علیرضا فیروزه 4 1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران 2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران 3 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد بجنورد، بجنورد، ایران 4 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، شرکت آب منطقهای خراسان شمالی، بجنورد، ایران چکیده جنبش بالندگی سازمانی که در نیمه دوم سده بیستم پایهریزی شد و در دهه کنونی به رشدی درخور توجهی رسیده است، بر پایه مفروضاتی استوار است که با ارزشهای والای انسانی سازگاری کامل دارد.
جامعه آماری شامل 300 نفر از دبیران مدارس متوسطه اول است که بر اساس جدول مورگان 159 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند که روایی محتوایی آن در تحقیقات قبلی مورد تائید قرار گرفته است و ضریب اعتبار برای پرسشنامه بالندگی سازمانی 92/0 است.
1- ایجاد فضا و فرهنگسازمانی خاص 2- تفویض مسئولیت تصمیمگیری به افراد آگاه به مسائل 3- ایجاد جو اعتماد و اطمینان و همیاری میان کارکنان و مدیریت 4- کاهش رقابتهای مخل و ناسالم 5- ایجاد حس تعلق و وفاداری نسبت به سازمان و اهداف و مأموریتهای آن در میان اعضا 6- پرورش روحیهی خود هدایتی و خودکنترلی در اعضای سازمان پژوهان (1393) پژوهشی با عنوان بررسی ارتباط بالندگی سازمانی و عزتنفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان انجام داده است که یافتههای تحقیق نشان داد که بین عزتنفس خانوادگی و عزتنفس اجتماعی با بالندگی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.