چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی مولفهها و معیارهای شایستگیهای عمومی و مدیریتی کارکنان در شرکت تحقیقات موتور
ایرانخودرو (ایپکو) انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت پیمایشی-توصیفی و آمیخته بوده و از نظر هدف در
گروه تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت تحقیقات موتور ایرانخودرو است. در بخش کیفی
بهصورت مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل ۵۳ نفر از روسا و مدیران شرکت میشود که به روش گلوله برفی انجام شده و در
بخش کمی پس از تحلیل و تلخیص محتوای مصاحبهها و طراحی پرسشنامه محقق ساخته شامل کلیه کارکنان شاغل در
شرکت ایپکو است. از تکنیکهای آماری صرفا برای سنجش اولویتها بهرهبرداری شده است. همچنین در روش اجرای پژوهش،
گامهای پیشنهادی آرمسترانگ در شناسایی شایستگیها و مدل انجمن مدیریت منابع انسانی آمریکا (ویرایش ۲۰۱۶) و
تجربیات اجرا شده در چند شرکت بزرگ و مشابه مورد توجه قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش به تفکیک در 4
سطح سازمانی به همراه مولفهها و معیارهای آن ارائه شده و میتواند در زمینه جذب و استخدام، به کارگماری و انتصابات.، ارزیابی و مدیریت عملکرد، نیازسنجی آموزشی، حفظ انگیزه، نگهداشت و ارتقاء کارکنان مخصوصا کارکنان دانشمحور سازمان
که سالها برای رشد و تربیت آنها سرمایهگذاری شده است کاربرد داشته باشد.
This research was conducted with the aim of identifying the components and criteria of general and managerial
competencies of employees at Iran Khodro Powertrain Company (IPCO). The research method in this research is
a survey-descriptive and mixed-purpose research in applied research. The statistical population of this research is
the employees of Iran Khodro Powertrain Company. In the qualitative section, semi-structured interviews
consisted of 53 presidents and managers of the company who conducted the snowball method. In the quantitative
section, after analyzing the content of interviews and designing a researcher-made questionnaire, all employees
working in IPCO company. Statistical techniques are used solely for measuring priorities. Also, in the research
methodology, Armstrong's proposed steps in identifying competencies and the model of the (SHRD) Society for
Human Resource Management (2016 ed.) And the experience gained in several large and similar companies
have been considered. The results of this research are presented separately in four levels of the organization with
its components and criteria. It can be applied in the field of recruitment, recruiting, appointment, evaluation and
performance management, training needs, motivation, maintenance and Promotion of employees, especially
knowledge-intensive employees, who have been investing for many years to grow.
خلاصه ماشینی:
این پنج شایستگی عمومی و محوری مدیریتی، انتظارات عملکردی شرکت را از سه سطح بالای مدیریت بانک تشریح میکند و برای سطح چهارم مدیران نیز بیانگر راهنماییهایی در جهت رشد و ارتقاء آنهاست و عبارتند از: 1- رشد دادن و رونق بخشیدن به کسب و کار 2- رهبری و هدایت کارکنان برای اجرا و عمل 3- تمایل به عمل و اجرا 2 (اجرایی کردن و به نتیجه رساندن برنامهها) 4- حفظ انرژی، هیجان و خوش بینی در انجام کارها 5- التزام عملی نسبت به ارزشهای بانک 3 لازم به ذکر است که در مدل شایستگی این بانک علاوه بر قابلیتهای اثباتی، شش قابلیت سلبی نیز، تعریف شده است که نشان دهنده رفتارها و ویژگیهایی است که مانع موفقیت مدیران میشود.
85 ارتباط توانایی برقراری ارتباط به طور شفاف و متقاعد کننده بهصورت شفاهی و مکتوب 73 مدیریت پرسنل توانایی مدیریت و توسعه افراد و جلب اعتماد و مشارکت ایشان در جهت دستیابی به نتایج 67 مشتری مداری شناسایی مستمر خواستههای مشتریان برای تامین نیازها و انتظارات آنها 65 نتیجه گرایی تمایل به انجام صحیح کارها و توانایی رسیدن به اهداف، بهبود مستمر عملکرد 59 حل مشکل توان تحلیل وضعیت، تشخیص مشکل، شناسایی موضوع اصلی، ارائه راهحل منطقی، عملی و قابل قبول 57 طرحریزیو سازماندهی توانایی تصمیمگیری در مورد دورههای اقدام و عمل، اطمینان از اینکه منابع مورد نیاز برای اجرای فعالیت در دسترس هستند و زمانبندی برنامه کاری مورد نیاز برای رسیدن به اهداف نهایی 51 مهارتهای فنی داشتن دانش، فهم و خبرگی مورد نیاز برای اجرای موثر کار 49 رهبری توانایی ایجاد انگیزه در افراد برای حداکثر تلاش جهت رسیدن به نتایج، و حفظ روابط اثربخش 43 آگاهی از کسب و کار توانایی جستجو و شناسایی فرصتهای کسب و کار، فهم نیازها و اولویتهای سازمان و یافتن روشهایی که اطمینان میدهند سازمان بیشتر شبیه کسب و کار خواهد شد.