چکیده:
تبلیغ، ترویج، توزیع و فروش انواع موادمخدر با استفاده از بستر اینترنت با سرعت در حال گسترش است و در این میان، فضای مجازی به مراکزی برخط جهت تبلیغ و فروش محصولات جدید مخدر تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل واکنشی در جهت غلبه بر کارکردهای فضای سایبر در گسترش ارتکاب جرائم موادمخدر صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر، پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان ارشد اجتماعی و فرهنگی دستگاه های مبارزه در امر اعتیاد و موادمخدر شهرستان ارومیه به تعداد 117 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 90 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 88/ 0 را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه، از نرم افزار SPSS20 استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که تمامی ابعاد و مولفههای مدل ارائه شده در تحقیق حاضر، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش جرائم موادمخدر که ناشی از کارکردهای فضای سایبر هستند، داشته باشد. همچنین، نتایج بیانگر تاثیر بسزای کارکرد آگاهسازی مجازی در خصوص عواقب ناشی از اعتیاد به موادمخدر و جرائم برگرفته از آن است.
خلاصه ماشینی:
قرباني و همکاران (١٣٩٦) در تحقيقي بـا عنـوان «بررسـي سهم فضاي سايبر در گرايش به اعتياد دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اروميه »، به اين نتيجه رسيده اند که تبليغات انواع موادمخدر، افزايش مدت حضـور و بهـره بـرداري از شبکه هاي مجازي ، گشت و گـذارهاي بـي هـدف و اشـتراک نظـرات مثبـت کـاربران در خصوص انواع موادمخدر در فضاي مجازي مي تواند نقش مـؤثري در گـرايش بـه اعتيـاد دانشجويان داشته باشد.
Methadone 1 Opium 2 Morphine 3 Heroin 4 Hashish 5 Ecstasy 6 Methamphetamine 7 Grass 8 Marijuana 9 Methadone 10 Castells ديمگيو ١ (٢٠١٢)، اينترنت ، شبکه اي الکترونيکي از شبکه هايي است که خانه هـا و دفـاتر کاري را به يکديگر متصل مي سازد و مردم از آن براي تبادل پست الکترونيک ، مشـارکت در فضاهاي تعاملي گوناگون و مشـاهدة سـايت هـاي اطلاعـاتي بهـره مـي گيرنـد.
Kraut 1Dimaggio 2McKenna 3Ilyenoise 4 Skinner 5McQuail 6Volman 7Chat 8Download 9Kraut رابطه ميان افراد متفاوت و توان شخص براي دستيابي به منابع بيشتر (به ويژه اطلاعـات بيشتر و متنوع تر) را فراهم مي آورد.
با توجه بـه جـدول ٢، نمره هاي مأخوذه برابر با عـدد ٢٠/١٦ اسـت و اختلافـي برابـر بـا ٥/١٦+ بـا ميـانگين پرسش نامه دارد، لذا در نظر کارشناسان ، آگاه سازي از طريق فضاي مجازي در پيشـگيري از جرائم موادمخدر و گرايش به اعتياد از طريق کارکردهـاي فضـاي مجـازي ، تأثيرگـذار است .