خلاصه ماشینی:
"محمد دبیر سیاقی رودکی و سند بادنامه (تکمله) بدنبال مقالتی که نگارنده در بارهء«سند بادنامه و رودکی»نگاشت1و ابیات باز ماندهء بحر رمل شاعر استاد رودکی را با کلیله و دمنهء نصر الله بن عبد الحمید وسند بادنامهء ظهیری سمرقندی تطبیق کرد و نمود که رودکی این دو داستانرا برشتهء نظم کشیده بوده است و پنجاه و یک بیت مشکوک الموضع ار همان بحررا،که برخی از آن ابیات بشاعرانی جز رودکی نسبت داده شده است،در پایان مقال جای داد تا تحقیق اهل فن پردهء ابهام از آن بر گیرد،اینک به نکتهء نوینی که در حل این ابیات مشکوک بیتأثیر نیست و در زندگانی و آثار شاعر استاد باد جدیدی میگشاید اشارت میکند اما این اشارت نیازمند تمهید مقدمتی است بس کوتاه،چنین: نگارنده که از دیر باز در تنطیم کتاب عظیم و پر ارج و کم مانند«لغت نامهء دهخدا»دستیاری و بر همگنان از این لحاظ فخری دارد و این اوان آخرین قسمت حرف«پ»را تنظیم میکند و بچاپخانه میسپارد،ذیل لغت«پوست»و در شرح شاهد ذیل برای آن لغت از رودکی: چار غنده کر بشه با کژدمان خورد ایشان پوست روی مردمان متوجه شد که علامهء استاد دهخدا تذکری بدین عبارت دادهاند:«بگمان من این بیت رودکی و یکی دو بیت دیگر که فعلا فراموش کردهام از منظومهء ارداویرا فنامه است یعنی رودکی چنانکه کلیه و دمنه و سند بادنامه را بنظم آورده،ارداویرا فنامه را نیز بشعر کرده استاست»."