چکیده:
نقد و ارزیابی کتابهای آموزشی یکی از مباحث مهم در زمینه تهیه و تدوین منابع درسی است. در همین راستا، مقاله حاضر به ارزیابی و نقد کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته مهندسی (عطایی، زارع آلانق، نصیری، طاهرخانی و ایرانمهر، 1394) ،از مجموعه نسل نوین کتابهای انگلیسی تخصصی (ESP) دانشگاهی، میپردازد. برای ارزشیابی این کتاب از مدل نقد ارائه شده توسط محمودی و احمدی صفا (1393) که به صورت اختصاصی برای کتابهای انگلیسی برای اهداف ویژه طراحی شده است استفاده میشود. نتیجه این بررسی نشان میدهد این کتاب در مقایسه با نسل پیشین کتابهای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP) تولید شده توسط سازمان سمت همخوانی بسیار بیشتری با نظریههای علمی و یافتههای تجربی مرتبط با آموزش زبان خارجی دارد. هر چند این اثر در کنار نقاط قوت خود نقاط ضعفی هم دارد که در متن مقاله به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
Textbook evaluation is one of the important steps in developing instructional materials process. The present article evaluates and criticizes the book English for the students of engineering (Atai, Zare Alanagh, Nasiri, Taherkhani & Iranmehr, 2016), which belongs to the new generation of English for specific purposes (ESP) textbooks. To this end, the textbook evaluation model proposed by Mahmoodi and Ahmadisafa (2014) was used. This model is specifically designed for evaluating ESP books. This study showed that this book, in contrast to previous ESP books developed by SAMT, has higher technical qualities and conforms with scientific theories and experimental findings in the field of TEFL. However, besides its advantages, this book suffers from some weak points which are discussed below.
خلاصه ماشینی:
از آنجاییکه این کتاب برای مخاطبان دانشگاهی و بـا هـدف توانمنـد سـاختن آنهـا بـرای خواندن متن های تخصصی واقعی تولید شده است و با عنایـت بـه اینکـه پـژوهش هـای آمـاری(٢٠٠٧ ,McNamara &Crossley, Louwerse, McCarthy ) و مباحـث نظـری (١٩٧٨ ,Widdowson) مؤید تفاوت معنادار در خصوصیات متـون واقعـی و متـون سـاده شده (simplified text) هستند، بهتر بود با صرف زمان بیشتر مـتن هـای مناسـب از نظـر دشواری و حجم انتخاب میشد که نیازمند اصلاح و تلخیص نباشند.
با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در بالا، مهمترین نقاط قوت و ضـعف ایـن کتـاب را میتوان به شرح زیر فهرست کرد: نقاط قوت : - توجه به نظریه های جدید یادگیری و آموزش زبان خارجی و تلاش برای به کار بـردن آنها در قسمت های مختلف کتاب - توجه ویژه به نیازهای ویژه مخاطبان و تمرکز بر مهارت خواندن و درک مطلب - توجه به توانمند سازی زبان آموزان برای ادامه یادگیری بعد از اتمام نیمسال تحصـیلی به صورت خود آموز - مشخصه های شکلی مناسب مانند استفاده از قطع بزرگ ، چاپ بـا کیفیـت ، اسـتفاده از تصاویر مناسب و رنگی برای القاء مستقیم معنای کلمات جدید، شماره گـذاری خـط هـا در متن ها، استفاده مناسب از حاشیه متن ها و نظایر آنها نقاط ضعف - ضعف در رسیدن به هدف در بعضی قسمت ها مثل قسـمت راه انـدازی و یـا نداشـتن فهرست واژگان کارآمد (پیش از خواندن ) - نوسان در کمیت و کیفیت قسمت های مختلف دروس - عدم توجه به آموزش تلفظ صحیح و معادل یابی اصطلاحات تخصصی - کم بودن تعداد درس ها نسبت به تعداد رشته های مهندسی و گـرفتن حـق انتخـاب از استاد درس و دانشجویان - ضعف در صفحه آرایی و عدم استفاده از فضای خالی صفحات کتاب ٤.