Skip to main content
فهرست مقالات

مخالفان نگارش حدیث در صدر اسلام بخش سوم

نویسنده:

مترجم:

(45 صفحه - از 2 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،اسلام ،یهودیان ،خاخامی ،تلمود ،نگارش ،شفاهی ،کتاب ،Babylonian Talmud ،Talmud ،نوشتن ،نقل ،نگارش تورات شفاهی ،نگارش حدیث در صدر اسلام ،میشنا ،حدیث شفاهی ،صدر اسلام ،متن ،یهودیت خاخامی ،روایت ،مقایسه ،تاریخ ،نقل شفاهی ،نظریه ،مکتوب ،The Babylonian Talmud ،کتابت حدیث ،کتاب مقدس ،عبارت ،حدیث خاخامی

خلاصه ماشینی:

"679 تنها متنی که می تواند بار مخالف داشته باشد، تفسیر بی نامی است از یکی از اعضای فرقه قارئون، که هارکوی (Harkavy) منتشر کرده است؛680 اما اشاره ای که در آنجا به اعتماد کردن بر کلمات مکتوب شده است، در هیچ یک از متن های دیگرـ که در اینجا ذکر شد ـ نمونه ندارد؛ هر چند که هارکوی این اشاره را به عنوان دلیل قاطعی بر این که سعدیا معتقد بوده که میشنا در روزگار تنائیم681 نوشته شده بود، برگزیده است. 689 149ـ اگر از اواخر قرن نهم به اوائل آن بازگردیم، جدل بن بابوی (Ben Baboi) بابلی علیه یهودیان فلسطینی، دو چیز بر ما عرضه می دارد: یکم، او اشاره ای آشکار به وجود متن های مکتوب تلمود فلسطینی می کند؛690 دوم، گفته ای جالب را از گائون یهودای (Gaon yehudai) ـ دانشمند بابلی که دو نسل پیش از او می زیست ـ نقل می کند:691 «من هرگز به پرسشی درباره هیچ مطلبی که شما از من پرسیدید، پاسخ ندادم، بجز پرسشی که من از تلمود در باب آن، مدرک داشتم و آن را به منزله هلاخا لمعسه (halakhah le-ma''''aseh) [شریعتی که در مقام عمل باید اجرا شود] از آموزگارم آموخته بودم و آموزگارم از آموزگارش؛ اما اگر مطلبی بود که درباره آن [تنها] از تلمود مدرک داشتم، ولی از آموزگارم هلاخا لمعسه (halakhah le-ma''''aseh) نداشتم،… به شما پاسخ نمی دادم»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.