چکیده:
بازیهای رایانهای نمادی از خلاقیت و توانمندی انسان در ایجاد دنیای مجازی
است» که به صورت روزافزونی فراگیر میشود. شاید بتوان علت این فراگیری
را در نبود وقت کافی برای کاوش در دنیای واقعی یا عدم وجود امکانات برای
ارضای حس کنجکاوی در دنیای بیرون دانست. جه بسا اگر زمان و امکانات برای
تفریح و بازی کودکان فراهم بود کمتر کسی به نشستن در مقابل رایانه و بازی
با دکمهها علاقمند بود. رشد سریع فناوریهای اطلاعات» تاثیرات بسیاری بر
عرصه فرهنگی داشته است و بازیهای رایانهای نیز بخشی از فناوریهای نوین
است که تاثیرات ماندگاری بر فرهنگ رشد و تکوین شخصیت افراد و روشهای
آموزشی گذاشته و دلیل پر کردن بخشی از اوقات فراغت کودکان» نوجوانان و
جوانان است. بازیهای رایانهای یکی از رسانههای فرامدرنی هستند که میتوانند
بر روی افراد جامعه تاثیر بسیاری بگذارند؛ چرا که این رسانهی مدرن دارای
ویژگی تعاملی است و با استفاده از فضا در ساخت روایت» به کودک و نوجوان
کمک میکند تا با آن همذاتپنداری کند و از آن تاثیر بپذیرد. این مقاله بر آن
است تایبا روش توصیفی- تحلیلی و شیوه مطالعه کتایخانهای به تبیین بازیهای
رایانهای بر اساس مدل هارول لاسول بپردازد.
خلاصه ماشینی:
کودکان و نوجوانان در عصر حاضر به شدت تحت تأثیر این بازیها قرار گرفتهاند و با توجه به اهمیت بازی در زندگی اجتماعی این قشر سنی، بازیهای رایانهای به صورت اجتنابناپذیری بخش عمدهای از جامعهپذیری کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است (شاوردی، 1388: 54).
بسیاری از بازیها که سرگرمی آموزشی هستند، در حقیقت فکری را در ذهن مخاطب ایجاد میکنند و برخلاف این تصور که بازیهای رایانهای سرگرمی هستند و هیچ گونه فعالیت فکری و آموزشی در آنها وجود ندارد، باید اذعان داشت که با انجام فعالیتهایی که در بازی وجود دارد، بازیگر در یک فضای مجازی مطالب بسیاری را میآموزد و این گونه بازیها، به دلیل فرایند حل مسئله موجود در آنها، فعالیتهای ذهنی بازیگر را تا حد بسیار بالایی ارتقا میدهند.
5. بازیهای رایانهای منابع خوبی برای آموزش و یادگیری: اهمیت بازی در آموزش کودکان تا اندازهای است که بسیاری از محققان تعلیم و تربیت سفارش میکنند مطالب آموزشی در کلاس درس از طریق بازی آموزش داده شود و نتایج حاصله گویای موفقیت استفاده از این شیوه است.
علاوه بر بازیهای سنتی، نتایج تحقیقات درباره بازیهای رایانهای حاکی از آن است که این بازیها نیز منابع خوبی برای آموزش و یادگیری هستند و استفاده گروهی از بازیهای آموزشی تأثیر مثبت در پیشرفت تحصیلی و روابط اجتماعی کودکان دارد.