چکیده:
فرانشیز سریعترین شکل خرده فروشی رو به رشد و روش محبوب و فراگیری برای مدیریت رشد کارآفرینانه در جهان است. ایجاد و حفظ روابط مستحکم با فرانشیزگیرندگان یکی از چالشهای اصلی پیش روی فرانشیزدهندگان بوده و یکی از عوامل کلیدی موفقیت سیستم های فرانشیز، توجه به انتظارات فرانشیزگیرندگان است. با این حال تفاوت مهم بین انواع انتظارات در ادبیات فرانشیز نادیده گرفته شده است. انتظارات شامل دو دسته انتظارات هنجاری (سطح کلان) و انتظارات قابل پیش بینی (سطح خرد) است. در نتیجه این تحقیق بر آن است تا تاثیر همزمان (عدم) تصدیق هر دو نوع انتظارات هنجاری و انتظارات قابل پیش بینی فرانشیز گیرنده را در روابط فرانشیزدهنده و فرانشیزگیرندگان او بسنجد. بدین منظور، 304 نمایندگی شرکتهای بیمه توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخگویی به سوالات پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری ، از نرم افزارهای SPSS 22 وLISREL 8.5 استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تاثیر مثبت باز بودن ارتباطات و حمایت ادراک شده توسط فرانشیزگیرنده را بر رضایت او از روابط تایید کرد و تاثیر منفی همین عوامل را بر تعارض ادراک شده توسط وی نشان داد. همچنین نتایج بیانگر این موضوع است که باز بودن ارتباطات، و حمایت ادراک شده توسط فرانشیزگیرنده، از طریق متغیر میانجی (عدم) تصدیق انتظارات هنجاری و قابل پیش بینی، روی تعارض ادراک شده توسط وی و رضایت او از روابط، تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، برای بررسی تاثیر هر دو نوع انتظارات در روابـط فرانشـیز از منظـر فرانشیزگیرندگان، با استفاده از تئوری (عـدم) تصـدیق انتظـارات، متغیرهـای مسـتقل (یعنی باز بودن ارتباطات و حمایت ادراک شده) و متغیرهای وابسـته (یعنـی تعـارض ادراک شده و رضایت از روابط ) از ادبیات فرانشیز موجود، استخراج گردیده است تـا بــه بهتــرین شــکل ، ســلامتی و اســتحکام روابــط فرانشــیز (بــین فرانشــیزدهندگان و فرانشیزگیرندگان) را ترسیم کند.
تحقیقات کارآفرینی با همه این موضـوعات در بسـتر رشـد 1- Torikka 2- Guilloux 3- Kaufmann and Stanworth 4- Zachary 5- Dant 6-Watson 7- Grunhagen and Dorsch 8-Taylor 9- Norton 10- Lafontaine کارآفرینانه سر و کار دارد و چون فرانشیز در نهایـت یـک اسـتراتژی بـرای مـدیریت رشد است ، به نظر میرسد محققـان حـوزه کـارآفرینی بـه بهتـرین شـکل تمـامی ایـن جنبه های فرانشیز را مورد خطاب قرار دادهاند و این دلیل اصـلی بـرای ایـن موضـوع است که کارآفرینی مبدا طبیعی تحقیقات مرتبط با فرانشیز است .
1-Walster تعارض ادراک حمایت ادراک شده شده (عدم) تصدیق انتظارات هنجاری و قابل پیش بینی رضایت از باز بودن روابط ارتباطات شکل ١- مدل مفهومی تحقیق منبع : تحقیق حاضر تاثیر مستفیم تاثیر از طریق متغیر میانجی مواد و روشها پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است .
جدول ٣- آزمون نرمال بودن دادهها حمایت باز بودن (عدم) تصدیق انتظارات تعارض رضایت ادراک شده ارتباطات هنجاری و قابل پیش بینی ادراک شده از روابط کولموگروف 0/69 1/032 0/857 0/75 1/118 اسمیرنف سطح معناداری 0/241 0/499 0/307 0/19 0/661 منبع : یافته های تحقیق نتایج آزمونt تک نمونهای برای متغیرهای پژوهش نیز نشان داد که وضعیت ادراکـی جامعه از تمامی متغیرها مطلوب است (جدول ٤).