چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و صفات شخصیتی ) درونگرایی ، برونگرایی( داشجویان در جامعه آماری دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز تربت حیدریه (سال تحصیلی 91-90 ) به حجم 4338 نفر و از طریق به کار گیری نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و سپس تصادفی به تعداد 210 نفر اجرا شده است . روش پژوهشی از نوع توصیفی ، همبستگی و ابزار های گرد آوری اطلاعات نیز پرسشنامه محقق ساخته اهمال کاری (40 سوالی ) و به کار گیری نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و سپس تصادفی به تعداد 219 نفر اجرا شده است . روش پژوهشی از نوع توصیفی ، همبستگی و ابزار های گرد آوری اطلاعات نیز پرسشنامه محقق ساخته اهمال کاری رابطه همبستگی معکوس معنی دار (0/19-= rag) و با برون گرایی از نوع همبستگی مثبت معنی دار (reg 0/017 ) در سطح (0/05=a) وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين اهمال کاري تحصيلي با صفات شخصيتي در دانشجويان 2 سيد ابوالقاسم سيدان ١ ، زهرا رئوفيان ١-مدرس گروه روانشناسي دانشگاه مازندران ٢-دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي ، موسسه آموزش عالي شانديز – مشهد چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين اهمال کاري تحصيلي و صفات شخصيتي ( درونگرايي ، برونگرايي) داشجويان در جامعه آماري دانشجويي دانشگاه پيام نور مرکز تربت حيدريه ( سال تحصيلي ٩١ – ٩٠ ) به حجم ٤٣٣٨ نفر و از طريق به کار گيري نمونه گيري خوشه اي تک مرحله اي و سپس تصادفي به تعداد ٢١٠ نفر اجرا شده است .
کمال گرايي نيز از ديگر عوامل موثر در به تاخير انداختن کارهاست ، بسياري از افراد اهمال کار هميشه بر اين باور هستند که کارهايشان را در عالي ترين سطح انجام دهند آنها معتقد به قانون ( همه يا هيچ ) هستند و آگاهي چنان ملاک هاي سطح بالا را انتخاب مي کنند که رسيدن با آن ملاک ها تقريبا غير ممکن است ( برنز ، ١٣٧١، به نقل از کاظمي ، ١٣٧٨ ) .
پژوهش مشابه : در پژوهشي که به وسيله تمدني و همکاران با عنوان بررسي رابطه خودکارآمدي عمومي و اهمال کاري تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب در سال ١٣٩٠ انجام شد نتايج نشان داد که بين اهمال کاري تحصيلي و پيشرفت تحصيلي رابطه منفي معنادار وجود دارد .