چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط خودنظم دهی تحصیلی،میزان تفکر تاملی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه مازندران،شهر بابلسر انجام گرفته است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاه مازندران بابلسر بوده است که به صورت نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و سپس نمونه گیری طبقه ای غیر نسبتی بر اساس تصادف انتخاب شدند.ابزار پژوهش سه پرسشنامه ی،فرسودگی تحصیلی،تفکر تاملی و خودنظم دهی تحصیلی بود.و برای تحلیل داده ها از spss 23 استفاده شد.نتایج بدست امده نشان داد رابطه ی تفکر تاملی تنها با خودنظم دهی تحصیلی 0,727 به دست آمده که معنا دار شده است.و رابطه ی خودنظم دهی تحصیلی غیر از تفکر تاملی با فرسودگی تحصیلی هم 0,169 شده که معنادار است.
خلاصه ماشینی:
چکيده اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط خودنظم دهي تحصيلي،ميزان تفکر تأملي با فرسودگي تحصيلي دانشجويان دانشگاه مازندران ،شهر بابلسر انجام گرفته است .
نتايج بدست امده نشان داد رابطه ي تفکر تأملي تنها با خودنظم دهي تحصيلي ٠,٧٢٧ به دست آمده که معنا دار شده است .
و رابطه ي خودنظم دهي تحصيلي غير از تفکر تأملي با فرسودگي تحصيلي هم ٠,١٦٩- شده که معنادار است .
[ هرچند که در ارتباط با رابطه ي تفکر تأملي و فرسودگي تحصيلي پژوهش هاي زيادي انجام نگرفته اما پيشينه پژوهشي مملو از بررسي هايي است که به ارتباط مثبت و معنـادار عملکرد تحصيلي بـا انتخاب و کاربرد راهبردهاي يـادگيري خـودنظم دهي گـواهي مي دهد).
هدف از مطالعه حال حاضر بررسي اين مسئله است که آيا بين خودنظم دهي تحصيلي و تفکر تأملي با فرسودگي تحصيلي رابطه اي وجود دارد يا خير؟ 29 30 روش شناسي پژوهش روش اين پژوهش از نوع همبستگي است .
خودنظم دهي تحصيلي با تفکر تاملي ضريب ٠,٧٢٧ در سطح ٠,٠١ داده است و نشان از رابطه قوي بين اين دو است .
بحث نتايج اين پژوهش نشان داد که بين تفکر تاملي و خودنظم دهي تحصيلي رابطه قوي وجود دارد.
Examination of student learning approaches, reflective thinking, and epis- temological beliefs: A latent variables approach.
Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking, learning styles: A longitudinal study.
Examining the relationship of personality and burnout in college students: The rele of academic motivation.
Assessing levels of reflective thinking: The evaluation of an instrument for use accounting and business education.