چکیده:
شواهد عینی پژوهشهای حوزههای گوناگون نشان میدهد که شرکتها هنوز از کمبود چارچوبی جهت مواجهه با شرایط ابهامآمیز و پیچیده آینده در حوزههای مختلف و اطمینان از دریافت همه تغییرات خارجی مرتبط و ارائه پاسخهای متناسب در مخاطره هستند. در این میان شرکتها برای توسعه و گسترش نوآوریهای خود در راستای خلق ارزش و ثروت تلاش میکنند. یکی از روشهای نوین و توانمند برای شرکتها در این شرایط، آیندهنگاری شرکتی است که فرایند مدیریت نوآوری را بهبود و توسعه میدهد. ازاینرو پژوهش حاضر برآن است تا ظرفیتها و پتانسیلهای آیندهنگاری شرکتی را در راستای ارتقا و بهبود مدیریت نوآوری بهکار برد. در این میان از ظرفیتهای روش سناریوپردازی نیز بهره میبرد. فرایند پژوهش ترکیبی از روش کمی تحلیل معادلات ساختاری که تاثیرات آیندهنگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری را بررسی میکند و روش کیفی در طی یک فراگرد فرایندی با بازخورد رجوع به خبرگان و تحلیل محتوا است. در بخش کمی بعد از حصول روایی مدل مفهومی تاثیرات آیندهنگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری بدست آمده از تحلیل ادبیات توسط خبرگان این حوزه، صنایع هوا و فضا به عنوان مطالعه موردی قرار گرفت و پس از جمعآوری پرسشنامهها، با استفاده از نرمافزار SmartPLS فرضیههای پژوهش آزمون شدند. در تحلیل کیفی در هر کدام از مراحل مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان و تحلیل محتوا در راستای نیل به شاخصها و مولفههای چارچوب مدنظر، پژوهشگران میتوانستند به مرحله یا مراحل قبل بازگشته و در مسیر پیش رو تجدید نظر کنند. یافتههای پژوهش شامل مولفههای تاثیرگذار آیندهنگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری در بخش کمی و در امتداد آن ارایه چارچوب آیندهنگاری شرکتی در راستای توسعه و بهبود مدیریت نوآوری و سپس توسعه چارچوب آیندهنگاری شرکتی مبتنی بر سناریوپردازی در راستای ارتقای مدیریت نوآوری است.
خلاصه ماشینی:
در بخش کمی بعد از حصول روایی مدل مفهومی تاثیرات آیندهنگاری شرکتی بر مدیریت نوآوری بدست آمده از تحلیل ادبیات توسط خبرگان این حوزه، صنایع هوا و فضا به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید و پس از جمعآوری پرسشنامهها، با استفاده از نرم افزار SmartPLS فرضیههای پژوهش آزمون شدند.
اغلب مقالاتی که در بررسی ادبیات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند نوعی دیدگاه را نشان میدهند که مدیریت نوآوری به منظور درک این فرآیند به عنوان یک کل را نشان میدهد و شامل تمام وظایف مدیریتی لازم برای موفقیت در راستای ارائه ایدههای مناسب در زمان مناسب به بازارهای مناسب در دامنههای کاربرد است(Vahs, Brem 2015; Brem, Voigt, 2009).
2014; Rohrbeck, Gemünden 2011) و جستجو برای سیگنالهای ضعیف، فرصتها و تهدیدات و نظارت بر مسائل و روندهای راهبردی نیز میتواند به عنوان جستجوی نوآوریهای جدید در نظر گرفته شود (Liebl, Schwarz 2010; Teece 2010; Paladino 2009; Tidd, Bessant 2009) و از این رو به طور زیادی به مدیریت نوآوری مرتبط است.
(McCardle 2005; Costanzo 2004) با راهاندازی فرآیند آیندهنگاری شرکتی نظاممند و سازماندهی شده که به ایجاد فرایندهای ساختار یافته و سیستم مدیریت شده به طور منظم منجر میشود، شرکتها قادر به تولید ورودیهای ارزشمندی هستند و پایه محکمی برای فرایندهای نوآوریشان ایجاد میشود(Yokoo, Okuwada 2013; Magruk 2011; Liebl, Schwarz 2010; Daim et al.
Integration of market pull and technology push in the corporate front end and innovation management - Insights from the German soft- ware industry.