خلاصه ماشینی:
"چون نامهء مزبود متضمن مطلب مفیدی است و بعلاوه حکایت از احاطه و وسعت اطلاع آن مرحوم در مسائل ادبی میکند،نامه را نزد جناب عالی فرستادم که اگر مقتضی بدانید بعنوان یاد بودی از این دانشمند فقید در مجلهء یغما آن را چاپ فرمائید.
صوفیه اشتغال بروایت و نقل و شطحیات و طامات را در میان خود یک نوع عبادت و زهد میدانستند در صورتیکه غیر صوفیه که لابد بباطن و معنی آنها پی نمی- بردهاند آنها را از جملهء خرافات و اقوال پریشان میشمردند و عبید زاکانی در کتاب تعریفات یا لغت خود که بنای آن بر هزل مخلوط بجد است شطحیات را«هذیان العرفا»ترجمه میکند.
استعمال کلمهء طامات بهمین صورت جمع در میان ایرانیان نسبة قدیمی است حتی غزالی هم که در 505 هجری وفات یافته در کتاب احیاء العلوم خود بآن اشاره میکند و بعقیدهء خویش آنرا از زمرهء مزخرفات و اقوال پریشان صوفیه میشمارد.
بهمین نظر بعدها اهل شرع طامات صوفیه را که از نوع عبادات ایشان نبوده بمنزلهء خرافات و عمل لغو و قول پریشان گرفتهاند."