چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر استفاده ازسنجش کارپوشه بر انگیزشپیشرفت و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرنهاوند در سال تحصیلی 92-1391 بود. برای این منظور، نمونه ای به حجم 100 نفر شامل (2 کلاس دختر و2 کلاس پسر)، به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب؛ پس از آن، یک کلاس( دختر و پسر) به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس( دختر و پسر) به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. گروههای آزمایشی در طول یک سال تحصیلی سنجش کارپوشه دریافت کردند، اما گروههای کنترل، سنجش به شیوه متداول را دریافت کردند. برای گردآوری دادهها در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متفیره(MANOVA ) برای نمرات افتراقی نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دو گروه سنجش کار پوشه و سنجش متداول تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی دانشآموزانی که سنجش به شیوه کار پوشه دریافت کرده بودند، نسبت به دانش آموزان گروه سنجش به شیوه متداول پیشرفتتحصیلی و انگیزش پیشرفت بالاتری داشتند. بعلاوه، سنجش کار پوشه بر انگیزش پیشرفت و پیشرفتتحصیلی دانش آموزان پسر سوم ابتدایی تاثیر معنی دار داشت، سنجش کار پوشه بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر سوم ابتدایی تاثیر معنی دار داشت، اما بر پیشرفت تحصیلی آنها تا ثیر معنی دار نداشت. تعامل نوع سنجش و جنسیت نیز معنی دار بود.
خلاصه ماشینی:
که نشان میدهد سنجش کارپوشه در مقایسه با روش سنتی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان پسر و دختر پایه سوم دوره ابتدایی تاثیر معنیدار دارد.
برای پیشرفت تحصیلی [ ٠/٣٧٣ =٢ ، ٠٠٠٠١>P ، ٥٧/٢٢٢= (٩٦ و ١) F ]، بدست آمده است که نشان میدهد سنجش کارپوشه در مقایسه با روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر پایه سوم دوره ابتدایی تاثیر بیشتر و معنیدار دارد.
برای آزمودن فرضیه ؛ سنجش کارپوشه در مقایسه با روش سنتی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم دوره ابتدایی تاثیر دارد، از تحلیل واریانس چندمتغیره برای نمرات افتراقی استفاده و در جدول ٧ خلاصۀ تحلیل گزارش شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٨ نشان میدهد که تحلیل هریک از متغیرهای وابسته به تنهایی با استفاده از آلفای تعدیل شده بنفرونی نیز نشان داد که انگیزش پیشرفت [ ٠/٤٢٨ =٢ ، ٠٠٠٠١>P ، ٣٥/٩٣٢= (٤٨و ١) F ] در آزمودنیهای مورد بررسی گروه کنترل و گروه آزمایش تفاوت معنیدار داشته و سنجش کارپوشه در مقایسه با روش سنتی باعث افزایش انگیزش پیشرفت گروه آزمایش شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ١٠ نشان میدهد که تحلیل هریک از متغیرهای وابسته به تنهایی با استفاده از آلفای تعدیل شده بنفرونی نیز نشان داد که برای انگیزش پیشرفت [ ٠/٢٠٠ =٢ ، ٠٠٠١>P، ١٢/٠٣٣= (٤٨ و ١) F ] در آزمودنیهای مورد بررسی گروه کنترل و گروه آزمایش تفاوت معنیدار داشته و سنجش کارپوشه باعث افزایش انگیزش پیشرفت دانش آموزان پسرگروه آزمایش شده است .