چکیده:
با سیطرهیافتن وجه تکنولوژیک در زیست جهان معاصر، ساحت تعاملات اجتماعی و شیوههای هویتیابی و هویتسازی نیز تغییر یافتهاند؛ چنانکه شبکههای اجتماعی آنلاین از بسترهای مهم خودابرازی، ساخت هویت شخصی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی هستند. این پژوهش با استفاده از آرای نظری جامعهشناختی مرتبط با سبک زندگی و رسانههای اجتماعی به تحلیل چگونگی بازنمایی و نمایش زیست روزمره در فضای اینستاگرام پرداخته است. روش پژوهش از نوع کیفی است و حجم نمونه با اتکاء بر منطق اشباع نظری شامل 23 نفر است. تحلیل دادهها با استفاده روش تحلیل درونمایهای کلارک و براون انجام شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که کُنشگران ایرانی در فضای مجازی، شبکه اینستاگرام را بستری برای نمایش زندگی روزانه، اشتراکگذاری جنبههای جذاب بدنی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذتهای فردگرایانه میدانند. بنابراین، استراتژیهای نمایشی کُنشگران در شبکه اجتماعی اینستاگرام، بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است.
With the dominance of the technological aspect in the contemporary world, the scope of social interactions and means of identification and identity formation has also changed, as online social networks are one of the key contexts for self-expression, making personal identity, and displaying social character and lifestyle. Using sociological theoretical opinions related to lifestyle and social media, this research has analyzed the way in which everyday life is represented and displayed in the context of Instagram. The research method is qualitative and based on the logic of theoretical saturation, the sample size includes 23 people. Data analysis was performed using Clarke and Braun's thematic analysis method.
The results of the research indicate that Iranian actors in cyberspace see the Instagram network as a place for showing daily life, sharing fascinating physical aspects, and presenting a story of individualistic pleasures. Thus, the actors' acting strategies in the Instagram social network are often in the way of representing modern lifestyles.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با استفاده از آرای نظری جامعهشناختی مرتبط با سبک زندگی و رسانههای اجتماعی به تحلیل چگونگی بازنمایی و نمایش زیست روزمره در فضای اینستاگرام پرداخته است.
از سوی دیگر، جامعه در دهه 80 با قشر عظیمی جوان - ناشی از انفجار جمعیتی در دهه60 - روبرو میشود و با توجه به اینکه دغدغه اصلی هر جوان، یافتن هویت است، جوان جامعه ایرانی که با تکثری از واردات فرهنگی و کالایی روبرو میشود، ناگزیر همراه و همگام این پدیده میشود و همدست و همداستان خوبی با داستان تو در توی مدرنیته میشود و به جهت نقصان ساختار فرهنگی در بازتولید مرجعهای ارزشی مذهبی - سنتی، جوان جامعه ما به بازی برندها و مدها روی میآورد و مصرف، بهعنوان اصلیترین ابزار برای هویتیابی در جامعه ما جای خود را باز میکند و معیار مطلوب دسترسی به هویت اجتماعی میشود (واحدیان، 1391).
ابرکرومبی میگوید: «مصرفکنندگان نهتنها ساکن جامعه مدرن هستند بلکه مصرفگرا نیز هستند: این مسئله؛ بهمعنای اهمیتیافتن مصرفگرایی در زندگی اجتماعی معاصر باعث شده تا مصرفگرایی به شکل تازهای از اقتدار تبدیل شود که شکلهای سنتی اقتدار، بهویژه پیشینۀ طبقاتی را تضعیف و فضایی برای شکلهای نوین هویت فردی به وجود آورد.
شبکههای اجتماعی؛ امکانی برای نمایش ذائقه مصرفی و سبک زندگی حقیقت این است که رسانههای اجتماعی با ایجاد فضایی برای محتوای تولیدشده توسط کاربران، شکل مشارکتآمیز جدیدی به اینترنت دادهاند (Rahul Gadekar, 2017: p.
در واقع، نتایج تحقیق نشان میدهد که شبکه اجتماعی اینستاگرام، یک امکان اجتماعی است تا افراد از محدودیتهای فرهنگی سنتی سایه افکنده در فضای خانواده و فضاهای زیست عمومی همچون دانشگاه و خیابان رهایی یابند و شکل جدیدی از زندگی خود را تجربه کنند.