Skip to main content
فهرست مقالات

ساختارگرایی و نقد ادبی

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 40 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، نقد ادبی، ساختاری، ادبیات، زبان، آثار، موضوع، تحلیل، شیوۀ، تاریخ، کتاب، منتقد، معنی، مجموعه، کلی، واقعی، علم، آثار ادبی، شکل، مطالعه، زمان، گونه‌های ادبی، بیان، مفهوم، زمینۀ نقد ادبی، کار، نقش، ابزار، تاریخ ادبی، اصلی

خلاصه ماشینی: "قانون«ابزار همه کاره»همواره بر این اساس است که انسان بایداز هر وسیله موجود بهره گیرد و آنها را در ساختار جدیدیبه کار گیرد که آثار مثبت و منفی قبلی را داشته باشد،بنابراین تولید ویژۀ ابزار و مواد را غیر ضروری می‌سازد،گرچه این امر مستلزم تحلیل(به دست آوردن عناصرمختلف از اجسام تشکیل دهنده)و ترکیب(تشکیل عناصرغیر متجانس به عنوان یک مجموعۀ واحد که هیچ یک از اینعناصر الزاما به عنوان هدف اولیه خود مورد استفاده قرارنمی‌گیرد)باشد. ساخت گرایی محض که شکل‌های ادبی را به موضوعآوایی مبدل می‌کند نهایتا بدون شکل است و واقع گراییسنتی که به هر شکل جنبۀ بیانی،محسوس و مستقلمی‌دهد اما تجزیه و تحلیل ساختاری امکان کشف ارتباطموجود میان ترکیب شکل و معنی را از طریق جایگزیننمودن قیاس لفظ به لفظ و تطابق کلی به وجود می‌آورد. نقد ساختاری ارزش خود را از طریق تحلیلغیر مادی و روانی می‌یابد اما این گونه نقد،به روش خود،نوعی تغییر درونی است که فراتر از ماهیت اثر می‌رود تااینکه به مرکز اصلی ساختار برسد و این امر مطمئنا ازطریق بررسی سطحی امکان‌پذیر نیست بلکه کند و کاویعمیق بر موضوعات خارجی که بیشتر قابل نفوذ هستند راطلب می‌کند. در هر مرحله کودک چنین می‌پندارند که تمامزبان به چند واژه‌ای که آموخته است محدود می‌شود،واژه‌هایی را که آموخته برای اشاره به هر چیزی به کارمی‌برد و با دقت هر چه بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهد،بی آنکه به جزئیات توجه کند به همین ترتیب فرد بالغیکه تنها یک کتاب خوانده،این کتاب در نظر او بهمفهوم واقعی کلمه به عنوان کل ادبیات جلوه می‌کند وهنگامی که کتاب دیگری را می‌خواند،این کتاب و کتابقبلی به عنوان تمام زمینه ادبی برای او به حساب می‌آید،بی آنکه تفاوتی برای این دو کتاب قائل شود."

صفحه:
از 40 تا 44