چکیده:
در قرآن مجید واژه هایی وجود دارد که طول تاریخ اسلام، مفسران آراء گوناگونی را درباره ی آنها بیان نموده اند که از جمله ی آنها واژه ی «اعراف» است لذا در این جستار علمی سعی بر آن است که ضمن معنا شناسی لغوی، چیستی آن از نیز نظر مفسران مورد واکاوی قرار گرفته و از رهگذر آن بتوان به شناخت دقیقی در این باره دست یافت. از بررسی مجموع معانی «اعراف» به دست می آید که تقطه ی اشتراک همه ی آنها اشراف، بلندی مرتبه و اعتلاء است. «اعراف» در حقیقت قسمتهای بالای حجابی است که حائل بین دوزخ و بهشت است، بطوری که اعرافیان در آنجا، هم دوزخیان را میبینند و هم بهشتیان را. این«رجال اعراف» در مقامی هستند که از خصوصیاتی که در سیمای فرد فرد اهل محشر است به جمیع امتیازات نفسانی و تفاصیل اعمال آنان پی میبرند و حتی اهل دوزخ و بهشت را پس از رفتن به دوزخ و بهشت نیز میبینند، و این مقام بدون شک مقام و منزلت رفیعی است مخصوص آنان، نه دوزخیان دارای چنان خصوصیتی هستند و نه اهل بهشت، البته این مقام و منزلت معنوی هست که این برگزیدگان الهی از آن برخوردارند و دست دیگران از این مقامات عالیه کوتاه است.
خلاصه ماشینی:
irتاریخ دریافت: 05/07/1397 پذیرش نهایی: 11/10/1397"/> چکیده در قرآن مجید واژه هایی وجود دارد که طول تاریخ اسلام، مفسران آراء گوناگونی را درباره ی آنها بیان نموده اند که از جمله ی آنها واژه ی «أعراف» است لذا در این جستار علمی سعی بر آن است که ضمن معنا شناسی لغوی، چیستی آن از نیز نظر مفسران مورد واکاوی قرار گرفته و از رهگذر آن بتوان به شناخت دقیقی در این باره دست یافت.
2. کاربرد «أعراف» در قرآن در قرآن کریم فقط دو بار به کلمه ی «اعراف» اشاره شده و هر دو مورد در سوره ی اعراف هستند قرآن در این باره می فرماید: «و بینهما حجاب و علی الأعراف رجال یعرفون کلا بسیماهم و نادوا أصحاب الجنة أن سلام علیکم لم یدخلوها و هم یطمعون»«و إذا صرفت أبصارهم تلقاء أصحاب النار قالوا ربنا لاتجعلنا مع القوم الظالمین»«و نادی أصحاب الأعراف رجالا یعرفونهم بسیماهم قالوا ما أغنی عنکم جمعکم و ما کنتم تستکبرون» (الاعراف/48-46)«و میان آن دو [گروه]، حایلی است، و بر اعراف، مردانی هستند که هر یک [از آن دو دسته] را از سیمایشان میشناسند، و بهشتیان را -که هنوز وارد آن نشده و[لی] [بدان] امید دارند- آواز میدهند که: «سلام بر شما» و چون چشمانشان به سوی دوزخیان گردانیده شود، میگویند: «پروردگارا، ما را در زمره گروه ستمکاران قرار مده» و اهل اعراف، مردانی را که آنان را از سیمایشان میشناسند، ندا میدهند [و] میگویند: «جمعیت شما و آن [همه] گردنکشی که میکردید، به حال شما سودی نداشت» (الاعراف48–۴6).