Skip to main content
فهرست مقالات

شهرزاد قصه گو

نویسنده:

(12 صفحه - از 6 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : ایران، دین، غزنوی، بیهقی، اسلام، حکومت، مردم، محمود غزنوی، نظام‌الملک، سلجوقیان

خلاصه ماشینی:

"چه منظرهء کارناوال مانند تهییج‌کننده‌ای است گلهء فیل‌ها بار گنج‌ها و فوج برده‌ها که از هند می‌آیند؛و سلطان«غازی»با همهء غلام‌زادگی حق دارد که خود را از هوشنگ و کیخسرو برتر ببیند،زیرا در راه گسترش دین خواب را بر خود حرام کرده‌ است؛و درحالی‌که اعجاب و تحسین حجج اسلام را برانگیخته،چه جای چون و چرا برای دیگران باقی می‌ماند؟ رسالت دین‌گستری،میرائی است که از غزنویان به سلجوقیان نیز انتقال می‌یابد. دبیران و صاحب‌رایان ایرانی در همکاری با حکام متفلب بیگانه چه توجیهی‌ دارند؟شاید چنین استدلال می‌کردند که فرهنگ و روح با ایرانیان است،چه اهمیت‌ دارد که تاح با آنها باشد؟گرچه این همکاری خالی از شائبهء خودخواهی و نفع‌طلبی‌ نیست،اگر نمی‌کردند،چه می‌کردند؟عقیدهء غالب بر این بوئد که پرودگار،ترک‌ها را بر ایران مسلط کرده است،و حکم دین(حکم حزم نیز با آن همراه می‌شد)آن‌ است که باید از آنها اطاعت کرد؛و حتی این فکر که چه بسا از دستگاه تبلیغات‌ ترک‌ها ناشی شده بود،از زبان یک دانشمند ایرانی(ابو اسحق ابراهیم اصطخری‌ صاحب مسالک و ممالک)شنیده می‌شود که:«هیچ گروهی به پادشاهی سزاوارتر از ترک نیست1. حکایت سه یار دبستانی،با همهء افسانه بودنش،مبین سه تیرهء فکر زمان است‌ که در سه نماینده بروز می‌کند: نخست نظام الملک،روستائی مدبر و فهیم که بر مسند وزارت جانب دستگاه‌ قدرت را گرفته است؛بقول بیهقی«جهان می‌خورد و کارها می‌راند»و در پناه تیغ‌ سلجوقیان برای خود و خانواده‌اش جاه و جلال و زندگی مرفهی فراهم کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.