چکیده:
هدف از این مقاله» تشریح مراحل بکار رفته توسط شرکت تولید خودروی نمونه برای تدوین و
پیادهسازی برنامه راهبردی و بکارگیری رویکرد ارزیابی متوازن است. روش ارزیابی متوازن» ابزاری
برای سنجش عملکرد سازمانها در راستای اهداف و راهبردهای آنها در چهار منظر مالی» مشتری,
فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری است. در شرکت مورد مطالعه؛ براساس رویکرد مذکورء
پس از شناسایی و شفافسازی ماموریت و چشمانداز مجموعه اهداف در هر چهار دیدگاه
پیشنهادی کارت امتیازی متوازن تعریف و سپس اهداف میانی, شاخصها و اقدامات تعیین شدند.
در نهایت» به منظور تعیین میزان اثربخشی شاخصهای طراحی شده» عملکرد سازمان با مقایسه
وضعیت فعلی و مقدار هدف ارزیابی گردید. نتایج حاصل از این رویکرد بیانگر کسب موفقیت
این روش در جهت تحقق اهداف تعیین شده و درک این اهداف و شاخصها توسط سازمان بود.
خلاصه ماشینی:
کاپلان و نورتن (١٩٩٢) براي غلبه بر محدوديت شاخص هاي مالي عنوان کردند که ارزيابي عملکرد سازمان ها تنها از منظر مالي کافي نيست و علاوه بر آن بايد سه منظر ديگر هم مورد توجه قرار گيرد تا ديدگاه متوازن تري بوجود آورد (مشتري، فرآيندهاي داخلي و رشد و يادگيري).
آنها اسم اين روش را ارزيابي متوازن ١ گذاشتند زيرا بين ابعاد و شاخص هاي مالي و غيرمالي، منافع ذينفعان داخلي (مثل کارکنان ) و خارجي سازمان (مثل سهامداران و مشتريان ) و بين اهداف بلندمدت و کوتاه مدت توازن ايجاد ميکرد.
نتايج حاکي از آن بود که کوشش شرکت ايران خودرو در سال هاي اوليه ورود به بازارهاي خارجي براي شناخته شدن برند اين شرکت تا حدودي موفقيت آميـز بوده است و به منظور موفقيت در استراتژي جديد يعني صادرات اقتصادي بايد در زمينه هاي کيفيت محصولات ، خدمـات فروش و پس از فروش ، عملکرد نمايندگيهاي فروش و خدمات پس از فروش ، چابک سازي زنجيره تامين و توليد خودرو ارزان قيمت و شاخص تنوع محصول ، برنامه ريزي اصلاحي داشته باشد تا بتواند عقب ماندگي خود از منظر مالي را جبران نمايد.
مراحل پياده سازي: براي ارائه نمونه اي ملموس از نحوه عمل ترجمه ماموريت شرکت هاي توليدي به اهداف و شاخص ها با استفاده از روش ارزيابي متوازن ، شرکت خودروسازي نمونه ، فعال در زمينه توليد وانت ، اتوبوس و کاميون را در نظر ميگيريم .
Strategic Plan in a Greek Manufacturing Company: A Balanced Scorecard and Strategy Map Implementation .
P. Norton (1992) The Balanced Scorecard: Measures that Drive Performance,Harvard Business Review, (January-February): 71-79.