چکیده:
این تحقیق، به بررسی رابطه میان گرایش به تفکر انتقادی،رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد پرداخته است. نمونه پژوهش شامل 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر از سه دانشکده بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و پرسشنامه رویکردها و مهارت های مطالعه انتویستل و تیت (1997) استفاده شد.
روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. یافته ها نشان داد که میانگرایش به تفکر انتقادی و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش همبستگی مثبت و معنادار میان رویکرد عمیق و راهبردی با عملکرد تحصیلی و همبستگی منفی و معنادار میان رویکرد سطحی با عملکرد تحصیلی را نشان داد. در رابطه میان رویکردهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی، همبستگی مثبت و معنادار بین رویکردهای عمیق و راهبردی با گرایش به تفکر انتقادی و همبستگی منفی و معنادار بین رویکرد سطحی و گرایش به تفکر انتقادی مشاهده شد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان رویکردهای یادگیری (عمیق، سطحی و راهبردی) و گرایش به تفکر انتقادی، تنها رویکردهای سطحی و راهبردی، عملکرد تحصیلی دانشجویان را به طور معناداری پیش بینی نمودند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین باوجود یافته های اخیر این سؤال مطرح می شود که آیا الزامات موقعیت یادگیری مانند ویژگیهای ارزشیابی در رابطه میان رویکردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی نقش تعیین کننده ای دارند؟ سؤالات پژوهش این تحقیق باهدف بررسی رابطه میان گرایش به تفکر انتقادی، رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد به بررسی سؤالات زیر پرداخته است : ١- آیا میان گرایش به تفکر انتقادی، رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی رابطه همبستگی وجود دارد؟ ٢- سهم هر یک از متغیرهای گرایش به تفکر انتقادی و رویکردهای یادگیری در پیش بینی عملکرد تحصیلی چقدر است ؟ روش پژوهش جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است که در قالب آن رابطه میان گرایش به تفکر انتقادی، رویکردهای یادگیری (عمیق ، سطحی و راهبردی) و عملکرد تحصیلی موردبررسی قرارگرفته است .
در پژوهش حاضر، گرایش به تفکر انتقادی و رویکردهای یادگیری (عمیق ، سطحی و راهبردی) به عنوان متغیرهای پیش بین و نمره های عملکرد تحصیلی دانشجویان (معدل پایانی)، به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده اند و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام ٢ محاسبه شد.
The relationship of self- efficacy, motivation, and critical thinking disposition to achievement and attitudes when an illustrated web lecture is used in an online learning environment, Journal of Agricultural Education, 46 (2), 12-23.
Learning approaches as predictors of academic performance in first year health and science students, Nurse Education Today,33 (7),729-733.
The influence of assessment method on students' learning approaches: multiple choice question examination versus assignment essay, Higher Education,35, 453-472.