چکیده:
امروزه، یکی از مهمترین پارامترهای اثرگذار بر توسعه اقتصادی، اجتماعی شهرها، بحث رقابت و رقابتپذیری درزمینه معرفی و تصویرسازی مشتریپسند برندینگ در عرصههای جهانی، ملی و منطقهای است. در طی این فرآیند، یکی از چالشهای مدیریت شهری برای افزایش کارایی، با ایجاد برند شهری بهعنوان راهحلی در فرایند توسعه شهرها گرهخورده است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، ارزیابی از جایگاه ملی مشهد در زمینه توسعه اقتصادی- اجتماعی بر پایه برند رقابتپذیر شهری تا سال 1404 با استفاده از تکنیک Meta- SWOT است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و هدف کاربردی است. دادهها و اطلاعات موردنیاز از طریق مطالعات کتابخانهای، (سند توسعه شهر مشهد) و پیمایشی جمعآوریشده است. جامعه آماری تعداد 40 نفر از متخصصان و پژوهشگران مرتبط با موضوع تحقیق بوده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که؛ موقعیت شهر مشهد در نقشه رقابتی ازلحاظ پارامتر توسعه اقتصادی (محور Y) با امتیاز 05/3 از 5 امتیاز ممکن در سال 1404 در بین رقبای خود بعد از تهران که با امتیاز 90/3 در بالاترین جایگاه قرارگرفته است قرار دارد. همچنین، در زمینه پارامتر توسعه اجتماعی (نمودار X) شهر مشهد در سال هدف با امتیاز 90/2 از 5 امتیاز ممکن به ترتیب دارای جایگاهی پایینتر از تهران با امتیاز 45/4، شیراز و اصفهان بهطور مشترک با امتیاز 45/3 خواهد بود. مهمترین متغیرهای کلان تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی- اجتماعی مشهد با توجه به برند شهری رقابتپذیر آن عبارتاند از؛ حکمرانان و مدیریت شهری در مشهد، تنشهای بین ایران و برخی کشورها اسلامی منطقه و وجود عتبات عالیات در کشورهای همسایه (عراق، سوریه) است.
خلاصه ماشینی:
در طی این فرآیند، یکی از چالش های مدیریت شهری برای افزایش کارایی، با ایجاد برند شهری به عنوان راه حلی در فرایند توسعه شهرها گره خورده است ؛ بنابراین ، هدف پژوهش حاضر، ارزیابی از جایگاه ملی مشهد در زمینه توسعه اقتصادی - اجتماعی بر پایه برند رقابت پذیر شهری تا سال ١٤٠٤ با استفاده از تکنیک Meta- SWOT است .
جهانیشدن ، رقابت بین شهرهای مختلف جهان را آسان کرده است ، عمدتا به این دلیل که امروزه مردم میتوانند در هر جای دنیا به زندگی و کار بپردازند (٢٠٠٥:١١ ,Pfefferkorn) برند سازی و بهبود تصویر یک شهر، راهبردی ضروری و حیاتی به منظور حضور در عرصه های رقابت بین شهری و منطقه ای در معادلات اقتصادی جدید جهانی به شمار میرود (چنگلوایی و صالح کاشانی، ١٣٩٥:١)، درواقع ، رقابت پذیری شهری را " توانایی یک شهر برای خلق ثروت به بهترین روش در مقایسه با سایر شهرهای دنیا "گویند.
در این میان ، کلان شهر مشهد با توجه به داشتن توانایی و پتانسیل بسیار در زمینه های مختلف دارای این ظرفیت است که با رقبای ملی و منطقه ای خود در بخش های مختلف ازجمله گردشگری به عنوان مهم ترین برند شهری رقابت کند و با تصویرسازی بهتر این برند شهری ارزشمند به جایگاه برتری درزمینه تأثیرگذاری بر توسعه اقتصادی - اجتماعی در سطح ملی دست یابد.
(٢٠١٠ ,Zenker &Braun )هدف برند شهری مشخصا تغییر درک مردم نسبت به شهر است (Dinnie, 2011: 56) (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: عوامل مؤثر بر موفقیت برند شهری Meta SWOT یک ابزار برنامه ریزی راهبردی درواقع این مدل از سری مدل های تصمیم گیری است که در جهت تعیین استراتژی و راهبرد بلندمدت و کوتاه مدت و ایجاد تصمیمات بزرگ و کلیدی در باب مسائل و موضوعات مختلف ، طراحی شده است .