چکیده:
اختلال اضطراب اجتماعی ، نوعی اختلال روان شناختی است که با ترس مداوم و اجتناب از موقیت های اجتماعی به دلیل ترس از ارزیابی همراه است. اضطراب اجتماعی با اختلال قابل ملاحظه ای در عملکرد اجتماعی و شغلی در ارتباط است. تفاوت های جنسیتی در اضطراب اجتماعی برای جستجوی درمان مهم است. اگرچه اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایعترین بیماری های روانشناختی است، تحقیقات اندکی از تفاوت جنسیتی وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر ، مقایسه اضطراب اجتماعی در ابعاد ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیک میان دانشجویان دختر و پسر می باشد. 392 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد شامل 182 پسر و 210 دختر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) در سه بعد ترس، اجتناب و پاسخ فیزیولوژیک پاسخ دادند. نتایج آزمون T-Test نشان داد که تفاوت معناداری در نمرات اضطراب اجتماعی در دو جنس وجود ندارد. همچنین در سطوح ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیک تفاوت معناداری مشاهده نمی شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شیوع اضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر تقریبا در یک سطح است.
Social anxiety disorder (SAD) a type of psychological disorder with persistent fear and avoidance of social situations due to fears of evaluation. SAD is associated with significant impairment in social and work functioning. Gender differences in social anxiety disorder are important for treatment seeking. Although SAD is One of the most common psychological disorders, there has been few researches of gender differences in SAD. The aim of this study was to compare the dimensions of social anxiety: fear, avoidance and physiological response between male and female students. 392 students of Shahed University, including 182 boys and 210 girls sampling were They were available selected and They were asked to complete questionnaire scale of social phobia (SPIN) in three dimensions, fear, avoidance and distress physiological response. The results of T-test showed there was no significant difference in the scores of social anxiety in both sexes. Also the level of fear, avoidance and physiological discomfort there is no significant difference.So it can be concluded that the prevalence of social anxiety in male and female students is almost at the same level.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١٠، شماره پياپي ٣١، دي ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7(10), 2018 بررسي نقش جنسيت در اضطراب اجتماعي The Role of Gender in the Social Anxiety (نويسنده مسئول ) هانيه شهرابي فراهاني Haniyeh Shahrabi Farahani کارشناس ارشد روانشناسي باليني دانشگاه psychology,Tehran A M.
٣٩٢ نفر از دانشجويان selected and They were asked to دانشگاه شاهد شامل ١٨٢ پسر و ٢١٠ دختر به complete questionnaire scale of بررسي نقش جنسيت در اضطراب اجتماعي The Role of Gender in the Social Anxiety روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و از social phobia (SPIN) in three dimensions, fear, avoidance and آنها خواسته شد تا پرسشنامه هراس اجتماعي distress physiological response.
H. بررسي نقش جنسيت در اضطراب اجتماعي The Role of Gender in the Social Anxiety اين پرسشنامه از اعتبار و روايي بالايي برخوردار است .
در زير مقياس ترس مقدار t برابر با ٠/٤٨٧- و در سطح معناداري بررسي نقش جنسيت در اضطراب اجتماعي The Role of Gender in the Social Anxiety ٠/٦٢٧ است و در زير مقياس اجتناب مقدار t برابر با ٠/٨٧٢ و در سطح معناداري ٠/٣٨٤مـي باشد.
نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که در مقياس هـراس اجتمـاعي بـه طور کلي و در زير مقياس هاي ترس ، اجتناب و ناراحتي فيزيولوژيکي تفاوت معنـاداري بـين دانشجويان دختر و پسر مشاهده نشده است .