چکیده:
مواجهه با مسائل پیچیده اجرایی و کسب تجربه، از یکسو و آشنایی و نقد نظریهها و رویکردهای مدیریتی، از سوی دیگر، در پرورش مدیران اثربخش، ایفای نقش میکنند. تربیت مدیر در دانشگاهها، منوط به شناخت و بهکارگیری عوامل مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت است. در این مقاله، از طریق مصاحبه با صاحبنظران و خبرگان مدیریت، 30 مولفه مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت شناسایی و از میان آنها، چهار مولفه شامل فرآیند آموزش- یادگیری، نظام پذیرش دانشجو، ساختار و محتوای آموزش، ترکیب و نظام ارتقای اعضای هیئتعلمی مدیریت، بهعنوان متغیرهای آشکار و در قالب متغیر مکنون بازمهندسی راهبردی فرآیندهای آموزش و 24 شاخص، مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. بدین منظور، بین 250 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت در تهران پرسشنامههایی توزیع و جمعآوری گردید. در تحلیل داده¬ها روابط میان متغیرها و اثربخشی مدیریت، بهعنوان متغیر وابسته، از طریق فنون تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر، بررسی و فرضیههای تحقیق، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار میان متغیرهای چهارگانه و اثربخشی رشته مدیریت است.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، از طريق مصاحبه با صاحب نظران و خبرگان مديريت ، ٣٠ مؤلفه مرتبط با اثربخشي رشته مديريت شناسايي و از ميان آن ها، چهار مؤلفه شامل فرآيند آموزش - يادگيري، نظام پذيرش دانشجو، ساختار و محتواي آموزش ، ترکيب و نظام ارتقاي اعضاي هيئت علمي مديريت ، به عنوان متغيرهاي آشکار و در قالب متغير مکنون بازمهندسي راهبردي فرآيندهاي آموزش و ٢٤ شاخص ، مورد تجزيه وتحليل قرارگرفته است .
شاخص هاي سنجش متغير اثربخشي رشته مديريت ، بدين شرح است : طراحي کار راهه (مسير شغلي ) دانش آموختگان کليه گرايش ها، درون اهداف آموزشي ، به طوري که دانش آموختگان ، بر اساس آن کار راهه ، در مشاغل مناسب ، مشغول به کار گردند، همسويي محتواي آموزشي (دروس ، مقالات و پايان نامه ها) با اهداف آموزشي و کار راهه هاي مصوب ، تعامل اساتيد و دانشجويان ، با بخش هاي توليدي- خدماتي به منظور توليد دانش بومي، متناسب با نيازهاي مديريتي کشور، تعامل اساتيد و دانشجويان تحصيلات تکميلي با دانشکده هاي مديريت مستقر در کشورهاي با مختصات فرهنگي مشابه ايران ، رضايت سازمان هاي توليدي ـ خدماتي کشور از عملکرد مديريتي دانش آموختگان رشته مديريت و دارا بودن قابليت علمي و اجرايي دانش آموختگان مقطع دکتراي مديريت ، درتصدي پست هاي مديريتي، مشاوره مديريت و تدريس .
Thunderbird University ٨٨ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٠ ـ زمستان ١٣٩٣ در ايران ، رشته مديريت ، در سال ١٣٣٣ هجري شمسي به موجب عقد قراردادي ميان دانشگاه کاليفرنياي جنوبي و دانشگاه تهران ، به منظور تربيت مديران براي اداره سازمان هاي دولتي و خصوصي، با همکاري گروهي از اساتيد آمريکايي، در ايران راه اندازي شد.