چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ادراک بین فردی در تحلیل روابط اجتماعی است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع مروری-تحلیلی است. در سال های اخیر توجه به روابط اجتماعی به طور گسترده ای افزایش پیدا کرده است به طوری که موفقیت فرد را در گرو موفقیت او در روابطش با دیگران می دانند. ادراک بین فردی به عنوان یکی از متغیرهای روان شناسی اجتماعی برای بهبود روابط اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. اعتقادات مردم در مورد دیگران آن ها را به سوی پیش بینی رفتار افراد دیگر هدایت می کند. ادراک بین فردی نحوه تفسیر فرد از رویدادها را نشان می دهد؛ که این تفسیر از عوامل متنوعی نشات می گیرد ازجمله: نگرش فرد، ادراک کارآمدی اش، شخصیت او و نیازها و خواسته هایش؛ بنابراین افراد بسته به تفاوت در این زمینه ها، ادراکات متنوعی دارند، به طوری که افراد ممکن است از یک چیز واحد ادراکات مختلف و از چند چیز مختلف ادراکات واحدی داشته باشند که همه در روابطشان موثر است؛ بنابراین با استفاده از ادراک بین فردی مثبت می توان در روابط اجتماعی کارآمد بود و درنتیجه سطح کارایی فرد را افزایش داد.
The purpose of this study was to review the role of interpersonal perception in the analysis of social relations. The method used in this research is descriptive-analytic review. In recent years, due largely to increased social relations, so that believe a person's success depends on relations with other people. The social psychology of interpersonal perception as one of the variables taken into consideration to improve social relations. Interpersonal perception shows person's interpretations of events. that this interpretation is derived of a variety of factors including the person's attitude, perception of his efficacy, his character and the needs and demands; so people depending on the difference in these areas, they have different perceptions, so that people may have different perceptions of one thing and have the same perceptions of a few different things that all effective in their relationships. So using positive interpersonal perception can be effective in social relationships and therefore an increased performance level.