چکیده:
تامل در تدریس، روشی شناختهشده برای یادگیری تدریس است. تامل شکلی است از تفکر که با نگاه به خود در پی بهبود بخشیدن است. از همین رو، رویکردهای اخیر کارورزی بهسوی رویکرد تاملی گرایش پیداکردهاند. با اینحال مدلهای با جزئیات برای طراحی و اجرای کارورزی تامل- محور در دسترس نیست. در این تحقیق سعی شده است تا یک مدل طراحی آموزشی برای طراحی اینگونه محیطها اعتباریابی شود. چارچوب نظری مدل بر اساس نظریه سازندهگرایی اجتماعی بوده است. عناصر مدل با بررسی پیشینه تحقیقاتی و درنظرگرفتن چالشهای اینگونه محیطها، بر اساس سه عنصر موقعیت آموزشی(شرایط، روشها و نتایج) و مراحل آن در قالب مراحل تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی سازماندهی شده است. در این پژوهش، بهمنظور اصلاح و تائید مدل، از روش اعتباریابی درونی استفاده شده است. اعتباریابی درونی در این تحقیق با دو راهبرد بررسی متخصصان و قابلیت استفاده انجام شده است. در راهبرد اول، متخصصان فناوری، مدل را از منظر تخصص طراحی آموزشی بررسی کردند.در راهبرد دوم، افرادی که باید با استفاده از مدل، آموزشهای خود را طراحی کنند، یعنی مربی- معلمان، یک نمونه طراحی و مشکلات و اعتبار مدل را در عمل بررسی کردند. مشارکتکنندگان در این اعتباریابی شامل متخصصان طراحی آموزشی (5 نفر) و مربی-معلمان (4 نفر) بودند. این اعتباریابی در چهار دور انجام شد. بر اساس نظرات مشارکتکنندگان، مدل اصلاح شد و درنهایت مورد تائید قرار گرفت (میزان توافق: 88%). از این مدل میتوان به مثابه راهنما در طراحی محیطهای یادگیری کارورزی تامل- محور برای ارتقای تامل دانشجومعلمان بهرهمند شد. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده، اعتباریابی بیرونی این مدل انجام شود.
خلاصه ماشینی:
عناصر مدل با بررسي پيشينۀ تحقيقاتي و درنظرگرفتن چالشهاي اين گونه محيطها، بر اساس سه عنصر موقعيت آموزشي(شرايط ، روشها و نتايج ) و مراحل آن در قالب مراحل تحليل ، طراحي، توسعه ، اجرا و ارزشيابي سازماندهي شده است .
Nguyen, Fernandez, Karsenti & Charlin 8.
1. Teacher educator محيط يادگيري کارورزي تأمل - محور (ميکتام ١) براي ارتقاي کيفيت تأمل بايد فرصتهايي براي مشاهده ، تمرين و تأمل دانشجومعلمان در موقعيتهاي واقعي تدريس فراهم کرد.
بنابراين هدف از تحقيق حاضر، اعتباريابي مدل طراحي محيطهاي يادگيري کارورزي براي ارتقاي تأمل دانشجومعلمان براي راهنمايي طراحان و مربي-معلمان است .
بر اين اساس سؤال تحقيق به اين صورت است : از نظر متخصصان طراحي آموزشي و مربي- معلمان ، مدل ارائه شده (مدل طراحي ميکتام ) به چه ميزان از اعتبار دروني برخوردار است ؟ روش يک مدل طراحي آموزشي، ابزاري نظام مند است که به طراحان کمک ميکند تا متغيرهاي مرتبط آموزشي را بفهمند و/يا آنها را در فرايند طراحي به کار بندند(لي و جانگ ٤، ٢٠١٤).
Marcos, Sanchez & Tillema 4.
هدف از اين تحقيق ، اعتباريابي دروني مدل طراحي محيط يادگيري براي ارتقاي تأمل است .
بايد توجه داشت که اين مدل اوليه طراحي ميکتام است که براي اعتباريابي به متخصصان طراحي آموزشي و مربي-معلمان فرستاده شده بود.
Integrating theory and practice in the pre-service teacher education practicum.
Development of an instructional design model for flipped learning in higher education.