چکیده:
در این مقاله مفهوم سواد دانشگاهی با رویکردی فلسفی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. به همین منظور
دیدگاهی تاریخی با ریشه یابی تکامل سواد دانشگاهی برگرفته از ادبیات نظری مربوطه فراهم خواهیم
آورد. همچنین مفهوم سواد دانشگاهی از طریق توصیف دیدگاه ها، رویکردها و الگوهای متفاوت فلسفی و
مطالعات جدید « برگرفته از » سواد « غیر فلسفی به چالش کشیده خواهد شد. سپس به بررسی مفهوم
خواهیم پرداخت، گفتمان های دانشگاهی را در ارتباط با حوزه سواد دانشگاهی مورد توجه قرار » سواد
در توسعه سواد دانشگاهی خواهیم پرداخت. در خاتمه مقاله، آثار » مهارت زبانی « خواهیم داد و به نقش
وضعیت سواد دانشگاهی در نظام آموزش « متاخر در زمینه سواد دانشگاهی بحث خواهد شد، و موضوع
را با تفسیری انتقادی مورد بررسی قرار خواهیم داد. لذا مجموع مباحث مطرح شده در این » عالی ایران
« توسعه دانشگاهی » مقاله منظری مناسب ارائه می کند که از طریق آن کار تجربی در این حوزه از
می تواند مورد تحلیل قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است تعدادی از مسائل مهم را برجسته کرده و مورد تأکید قرار میدهد، که مهم ترین آن ها این است که فراهم ساختن و ارائه مؤلفه های سواد دانشگاهی برای دانشجویانی که آمادگی کمتری دارند میتواند کسب سواد دانشگاهی را تسهیل کند، به خصوص هنگامی که چنین مقرراتی به دنبال حمایت از مؤلفه های اصلی مبتنی بر رشته های تحصیلی مختلف است .
همچنین ، یافته های مطالعات انجام شده ، در حالی که مختص به زمینه هایی بوده اند که در آن زمینه ها انجام شده اند، به مجموعه دانش در حال رشد در حوزه توسعه دانشگاهی در درون نظام آموزش عالی و نقش سواد دانشگاهی در یادگیری دانشجویان کمک شایانی نموده است .
cognitive academic language proficiency 62 ایدئولوژیک آن پرداختن به نابرابریهاست و در برخی از آثار این حوزه بر شیوه های آموزش چندزبانی به منظور پیشگیری از نادیده انگاشتن زبان مادری تأکید شده است ، اما واقعیت آن است که امر آموزش و یادگیری غامض تر و پیچیده تر از آن است که به صورت شعاری یا احساسی با آن برخورد شود، چرا که در صورت توجه مفرط به مسئله آموزش زبان مادری، از جنبه مهم تر و اساسیتر آموزش و یادگیری که همان بهره گیری از منابع و مخازن غنی علمی و فرهنگی است غافل خواهیم شد.
Understanding and responding to student learning difficulties within the higher education context: A theoretical foundation for developing academic literacy.
Student writing in higher education: An academic literacies approach.