Skip to main content
فهرست مقالات

تنبیه حساسترین وسیله تربیت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تنبیه، کودک، مجازات، تنبیه حساسترین وسیله تربیت، پدران و مادران، رفتار، گناه، عروسک، پدران و مادران کودکشان، تنبیه در کودکان احساس

خلاصه ماشینی: "(به تصویر صفحه مراجعه شود) تنبیه‌ حساسترین‌ وسیلهء تربیت‌ 2 برای اینکه تنبیه در کودکان احساس حقارت‌ تولید نکند و برای اینکه نه تنها موجب قطع‌ رفتار ناشایست آنها شود بلکه میل شدید به‌ بهتر کردن خود بکند،باید شرایط و قواع‌ بسیاری را مراعات نمود. برای اینکه تنبیه شایستگی کودک را پائین‌ نیاورد و اعتماد او را به قدرت خود از بین نبرد مراعات قواعد بعدی مهم است:اگر این رفتار دیگر تکرار نشود،هرگز نباید،نه رفتار بد کودک را بیادش انداخت و نه مجازاتی که بخاطر خطای سرزده از وی معمول داشته شده است. مثلا امروز کودک وقتی لباسهایش را درمی‌آورد اشیاء خود را پرت می‌کند و شما بجای وی آنها را جمع می‌کنید،فردا هم تکرار می‌شود،پس‌فردا هم همینطور،و بعد بعلت اینکه او مسامحه‌کار است،وسایلش را جمع‌آوری نمی‌کند و به علت‌ اینکه برای زحمت و مواظبت شما ارزش قایل‌ نیست،شروع به سرزنش و مجازات می‌کنید. بدین ترتیب موضوع مشکل‌تر می‌شود که‌ حتی در مجازات معمول منصفانه هم کودک نمی- تواند رابطه میان تنبیه و خطا را ببیند و تنبیه‌ را زورگوئی و"بهانه‌جوئی‌"بزرگترها تلقی‌ می‌کند. اما چگونهباید به این مقصود نایل شد؟ در این‌جا رابطه میان خطائی که بخاطر آن کودک‌ را تنبیه می‌کنند و کیفیت خود مجازات که تا (به تصویر صفحه مراجعه شود) چه قدر عینی و روشن برای او خواهد بود،نقش‌ خیلی بزرگی را بازی می‌کند. موضوع دیگر:اگر کودک را به علت همان‌ گناه مثلا از خوردن شیرینی یا گرفتن اسباب- بازی که قبلا وعده داده شده بود،محروم‌ سازند،در این‌جا رابطه طبیعی میان تقصیر و کیفیت تنبیه وجود ندارد و کودک به آسانی‌ می‌تواند مجازات را زورگوئی پدر و مادر تلقی‌ کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.