Skip to main content
فهرست مقالات

رشد اخلاقی در کودکان

نویسنده:

(8 صفحه - از 88 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : رشد اخلاقی، کودکان، رشد اخلاقی در کودکان، اجتماعی، مرحله، معلم، مراحل رشد اخلاقی، ارزشها، دوره اخلاق قراردادی، دانش‌آموزان

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) رشد اخلاقی در کودکان جمیله کیانی روان‌شناسان،رشد انسان را به جنبه‌های‌ مختلف بدنی،عاطفی،عقلی و اجتماعی تقسیم‌ کرده‌اندو هر جنبه را نیز تحت مطالعه قرار داده‌ و برای آن مراحل یا دوره‌های نسبتا مشخصی‌ را پیش‌بینی نموده‌اند. سالها پس از وضع مراحل‌ رشد اخلاقی و مطالعه و تحقیق در این زمینه‌ کهلبرگ مدعی شد که پیشرفت تمام کودکان در تمام فرهنگها در مراحل مختلف رشد اخلاقی‌ تقریبا شبیه به یکدیگر است و بدین ترتیب‌ تئوری خویش را عمومیت بخشید. کهلبرگ پیشنهاد می‌کند که معلم می‌تواند به وسیله بعضی تمرینها به توسعه اخلاقی‌ کودکان بپردازد،و این امر ممکن است از طرق‌ زیر عملی گردد: 1-طرح یک مشکل و یا مساءله غامض‌ اخلاقی:بدین ترتیب که معلم و دانش‌آموزان‌ توجه خود را به یک مشکل اخلاقی معطوف دا شته‌ دربارهء آن به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. مثلا دو نوع مساءله می‌تواند بدین صورت‌ طرح گردد:آیا برای مداوای کسی که در حال‌ مرگ است و به مقداری دارو نیاز دارد،جایز است داروها را دزدید؟یا در مورد کودکی که‌ در خیابان تصادف نموده و دچار خونریزی‌ گردیده،آیا لازم است فردی را به وسیله کتک‌ زدن وادار کنیم که او را به بیمارستان برساند؟ 2-مباحثات پیرامون مراحل مخ تلف رشد اخلاقی:دانش‌آموزان یک کلاس معمولا رشد مراحل نسبتا نزدیک رشد اخلاقی قرار می- گیرند،اما همگی در مراحل یکسانی نیستند. بطور کلی می‌توان از تئوری رشد اخلاقی‌ کهلبرگ چنین استنباط کرد که اولا اصول رشد اخلاقی را نمی‌توان مستقیما به کودکان تدریس‌ نمود،بلکه خود باید این مراحل را طی کنند، اما یکی از وظائف معلم تسهیل نمودن این‌ جریان مهم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.