Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت نمایشنامه

نویسنده:

مترجم:

(1 صفحه - از 60 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، نمایشنامه‌های، نمایش‌نامه، تماشاگران، داستان، شخصیت، بازیگران، نمایشنامه‌نویس، ماهیت نمایش‌نامه، داستان منثور تغییر صحنه، داستان منثور، ابزار تعویض صحنه استفاده، تعویض صحنه‌ها، قدرت، خواننده، کار نمایشنامه‌نویس محدودیت‌هایی، گروه تماشاگران تئاتر، اجرای نمایش‌نامه، نمایش‌نامه تأثیرات احساسی، احساس، محدودیتهای، تعویض صحنه‌ها وسایل، همهء تماشاگران، باز نمایش‌نامه ممکن، نمایش‌نامه کارش، اجرای نمایش، حالتی تعویض صحنه‌ها، بازیگران و قدرت تخیل تماشاگران، داستان کوتاه، داستان‌نویس

خلاصه ماشینی: "نمایشنامه به دلیل اینکه روی صحنه اجرا می‌شود، توان زیادی برای متمرکز کردن حواس تماشاگران‌ در اختیار دارد چرا که صحنه روشن است ولی سالن‌ نمایش تاریک،هیچ صدای زائدی جز صدای بازیگران به‌ گوش نمی‌رسد،تماشاگر بدون اغراق تقریبا روی‌ صندلی‌اش میخکوب شده و جایی برای رفتن ندارد، چیز دیگری برای نگریستن نیست و چیزی که ذهن‌ تماشاگر را منحرف کند وجود ندارد. ولی ضرورت محدود کردن اجرای نمایش بر روی صحنه،در مقایسه با عرصهء وسیع خیال،نمایشنامه‌نویس را در نوع موضوعاتی که به‌ سهولت و به طور مؤثر می‌تواند ارائه دهد،محدود می‌کند. داستان‌نویس می‌تواند خواننده‌اش را از آسمان به زمین بیاورد و در یک چشم بهم‌ زدن دوباره به جای اولش برگرداند،اما نمایشنامه‌نویس‌ عموما باید برای مدت زیادی در یک صحنه باقی بماند،و امکان دارد که حتی احساس کند مجبور است این کار را تا پایان نمایش ادامه دهد*."

صفحه:
از 60 تا 60