چکیده:
نَسخ یکی از مسائل مهم و بحث برانگیز قرآنی است. نسخ در نظر متقدمان بیشتر در همان معنای لغوی «ازاله» به کار رفته لذا به مخصص و مقید و هر آنچه استثناء و تبصرهای بر کلیات و عمومات بوده ناسخ میگفتند. این در حالی است که متأخّران، مفهوم نسخ را محدودتر دانسته و تمایز روشنی بین نسخ، عام، خاص، مطلق، مقید و استثناء قائل بودند. از آنجایی که اصطلاح نسخ یک تعریف ثابت در بین علما نداشته است، شاهد اختلاف نظر فراوانی در تعداد آیات ناسخ و منسوخ هستیم به گونهای که متقدمین شمارگان زیادی را به عنوان آیات ناسخ و منسوخ گزارش کردهاند، اما در عصر حاضر با توجه به دقت در معنا اصطلاحی نسخ، تنها در صورتی که بین دو آیه اختلاف عمیقی باشد به گونهای که جمع حکم دو آیه با هم ممکن نباشد، حکم به نسخ میشود به خاطر همین، آمار بسیار کمتری ارائه شده است و حتی شاهد انکار وجود آیه منسوخ در قرآن هستیم. اما مستشرقان بدون تفکیک در تعریف نسخ دیدگاه حداکثری در شمارگان آیات ناسخ و منسوخ دارند. از آنجایی که نسخ را نتیجه تعارضات در قرآن میدانند و وجود تعارض در قرآن یک عیب بر آن محسوب میشود، علاقهمندند که تعداد آیات ناسخ و منسوخ را بسیار زیاد نشان بدهند. مدخل نسخ دایرة المعارف یکی از جاهایی که لازم است مورد بررسی و نقد قرار گیرد در این پژوهش کلیه مواردی را که در مدخل نسخ دائرة المعارف اسلامی لایدن به عنوان مورد نسخ ادعا شده است بررسی کردیم و نتیجه گرفتیم که در هیچ کدام از موارد ذکر شده نسخ مصطلح صورت نگرفته است. و در قرآن آیه منسوخی به معنای مصطلح آن وجود ندارد و کلیه موارد ادعایی یا مصداق تقیید مطلق و یا تخصیص عام و یا نسخ تمهیدی و مشروط است.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که اصطلاح نسخ یک تعریف ثابت در بین علما نداشته است، شاهد اختلاف نظر فراوانی در تعداد آیات ناسخ و منسوخ هستیم به گونهای که متقدمین شمارگان زیادی را به عنوان آیات ناسخ و منسوخ گزارش کردهاند، اما در عصر حاضر با توجه به دقت در معنا اصطلاحی نسخ، تنها در صورتی که بین دو آیه اختلاف عمیقی باشد به گونهای که جمع حکم دو آیه با هم ممکن نباشد، حکم به نسخ میشود به خاطر همین، آمار بسیار کمتری ارائه شده است و حتی شاهد انکار وجود آیه منسوخ در قرآن هستیم.
از آنجایی که اصطلاح نسخ یک تعریف ثابت در بین علما نداشته است شاهد اختلاف نظر فراوانی در تعداد آیات ناسخ و منسوخ هستیم به طوری که برخی گفتهاند در 71 سوره قرآن ناسخ و منسوخ یا یکی از آنها وجود دارد (سیوطی، الاتقان، 1421: 1/650) متقدمین شمارگان زیادی را بهعنوان آیات ناسخ و منسوخ گزارش کردهاند به طوری که برخی آن را به حدود 200 آیه رساندهاند (معرفت، التمهید، 1415: 2/ 317) حتی 500 آیه و بیشتر هم گزارش شده است (دهلوی، الفوز الکبیر، 1382: 53) اما در عصر حاضر با توجه به معنای اصطلاحی نسخ تنها در صورتی که بین دو آیه اختلاف عمیقی باشد به گونهای که جمع حکم دو آیه با هم ممکن نباشد، حکم به نسخ میشود به خاطر همین آمار بسیار کمتری ارائه شده است و حتی شاهد انکار وجود آیه منسوخ در قرآن هستیم.