چکیده:
هدف مقاله این است که با رسیدن به یک دسته¬بندی کامل از ابعاد سبک زندگی خانواده ایرانی، شکاف میان استراتژی¬های سازمان در تصویرسازی سبک زندگی در برنامه¬ها (برنامه¬های ترکیبی) و عملکرد سازمان در تولید و پخش برنامه را نشان دهد. مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان برنامه ترکیبی «به خانه بر می¬گردیم» را مطالعه کرده و همچنین برای اعتبار بیشتر تحقیق، به مصاحبه با عوامل برنامه پرداخته است. مبنای نظری مقاله بر نظریه تحلیل گفتمان و بازنمایی است و با رویکرد مطالعه اسناد و مشاهده برنامه ترکیبی به هدف تحقیق رسیده است. یافته¬های مقاله نشان می¬دهد که در حوزه سبک زندگی، میان استراتژی¬های سازمان و تولید و اجرای برنامه ترکیبی شکاف وجود دارد. همچنین، میان نظرات عوامل برنامه ترکیبی نیز، فاصله وجود دارد. مقاله سعی می¬کند با طرح سبک زندگی خانواده ایرانی شکاف یافته شده را در حوزه سبک زندگی میان استراتژی¬های سازمان و آنچه در عمل انجام می¬شود، کمتر کند.
این مقاله با راهیابی برای ایده¬های بیشتر در حوزه تصویرسازی درست سبک زندگی خانواده ایرانی در تلویزیون، و همچنین، عملیاتی کردن استراتژی های سازمان، به ایجاد تولید صحیح محتوا در رسانه ملی کمک می¬کند.
خلاصه ماشینی:
این مقاله با راهیابی برای ایدههای بیشتر در حوزه تصویرسازی درست سبک زندگی خانواده ایرانی در تلویزیون، و همچنین، عملیاتی کردن استراتژی های سازمان، به ایجاد تولید صحیح محتوا در رسانه ملی کمک میکند.
تصویرسازی سبک زندگی خانواده ایرانی در رسانه نگرانیهای عمومی درباره نحوه به تصویر کشیدن خانواده در تلویزیون در این فرضیه ریشه دارد که نوع به تصویر کشیده شدن خانوادهها در برنامههای تلویزیونی باعث میشود در فرایندی روانشناختی، افراد، خود را با تصاویر ترسیم شده همسان بپندارند.
در کنار این روش، از سه روش مطالعه اسنادی(مطالعه استراتژیهای سازمان و اسناد مرتبط با سبک زندگی)، مطالعه مشاهدهای(مشاهده فیلمهای برنامه و همچنین حضور یک روزه در استودیوی پخش برنامه) و همچنین برای اعتبار بیشتر تحقیق، مصاحبه با عوامل برنامه استفاده شده است.
ابعاد استخراج شده سبک زندگی از استراتژیهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مشاهده برنامه ها و تحلیل گفتمان آنها با توجه به سه بخش دالهای مرکزی، دستهبندی مفاهیم و استدلالهای طرد در آیتمهای مختلف قسمتهای برنامه، صرفا در مواردی چند دالهای مربوط به گفتمان سبک زندگی خانواده ایرانی که در استراتژیهای سازمان به آن پرداخته شده است، بهعنوان دالی مستقل با القای مستقیم و یا غیر مستقیم مطرح شدهاند.
این پدیده به دو دلیل با شناخت استراتژی و مدلهای کسب و کار امکان تصویر سازی و بازنمایی در رسانه را دارد: 1- همان طور که قبلا گفته شده است، سبک زندگی، خود یک مقوله استراتژیک است.