چکیده:
پدیدهی شهروندی از جمله پدیدههایی است که در عصر تحولات سیاسی- اجتماعی در جهان بیش از
پیش مورد توجه قرار گرفته است. ارائه نظریه ها و گفتمان های روز افزون از سوی جامعه شناسان، فیلسوفان سیاسی و حقوقدانان، در زمینهی شهروندی، نشاندهنده نیاز دنیای مدرن امروز، به ساز و کار چگونگی اجرای حقوق و وظایف شهروندی در سطح جوامع است. به طوری که مسائل جوامع و راه های کاهش مشکلات شهروندان، آگاهی از حقوق و وظایف شهروندان و توجه به تهیه شیوه های تعمیم آن، خود از موضوعات مهم در سیاستگذاری اجتماعی، انتظامی و. . . تلقی میشود. برای اینکه جامعه بتواند بدون بیان رسمی حقوق به درستی کار کند نیازمند بر حس تعهد اعضای خود است. هدف پژوهش حاضر بررسی
نگرش به شهروندی در بین ساکنان شهرستان گیلان غرب است، جامعه آماری پژوهش افراد 64-15 ساله
این شهرستان بوده که تعداد آنها ٤٦١٩٠ نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه
انتخاب شده برابر با ٤٠٠ نفر تعیین شد. در پژوهش حاضر برای سنجش میزان شهروندی از سه شاخص
موقعیت، رفتار و احساس استفاده شده است، نتایج تحقیق نشان داد که بین سن، تحصیلات، استفاده از
رسانه های ارتباط جمعی، اعتماد نهادی و نگرش به شهروندی رابطه وجود دارد
خلاصه ماشینی:
ارائه نظريه ها و گفتمان هاي روز افزون از سوي جامعه شناسان ، فيلسوفان سياسي و حقوقدانان ، در زمينه ي شهروندي، نشان دهنده نياز دنياي مدرن امروز، به ساز و کار چگونگي اجراي حقوق و وظايف شهروندي در سطح جوامع است .
در پژوهش حاضر براي سنجش ميزان شهروندي از سه شاخص موقعيت ، رفتار و احساس استفاده شده است ، نتايج تحقيق نشان داد که بين سن ، تحصيلات ، استفاده از رسانه هاي ارتباط جمعي، اعتماد نهادي و نگرش به شهروندي رابطه وجود دارد.
ارائه نظريه ها و گفتمان هاي روز افزون از سوي جامعه شناسان ، فيلسوفان سياسي و حقوقدانان ، در زمينه ي شهروندي، نشان دهنده نياز دنياي مدرن امروز به ساز و کار چگونگي اجراي حقوق و وظايف شهروندي در سطح جوامع است (احمدي، ١٣٨٣: ٩١).
١-٢-٢) وظايف براي اندازه گيري وظايف از شاخص رفتار از پنج پرسش که از طيف پنج گزينه اي ليکرت تشکيل شده است استفاده شده است اين ابعاد در زمينه وظايف شامل مواردي مانند: پايبندي به قانون ، شرکت در انتخابات ، انجام وظايف محوله در قبال جامعه ، همکاري با دولت در حفظ محيط زيست ، برخورداري از آگاهي سياسي و اجتماعي، آگاهي از اخبار و مسائل عمومي.
ميزان استفاده از رسانه ها و تاثير آن بر نگرش به شهروندي از ديگر فرضيات مورد نظر بوده است که نتايج پژوهش نشان داده است بين دو مولفه رابطه وجود دارد و اين با نتايج مطالعات شيباني منطبق است .