چکیده:
پرچمهای تبلیغاتی به عنوان شاخه ای از گرافیک محیطی نقش اساسی در سطح شهر ایفا می کنند. این رسانه های گرافیکی در کاربردهای مختلفی از جمله تبلیغ، معرفی، اطلاع رسانی و تزئین می باشند. همزمان طراحان گرافیک علاوه بر طراحی انواع اقلام گرافیک محیطی از قبیل بیلبوردها، تابلوهای سردرب فروشگاه ها و انواع پیکتوگرام ها، با ارائه الگویی صحیح و جامع در قالب پرچم های تبلیغاتی دست به خلق یک سیستم اطلاع رسان و تبلیغاتی زده اند که نیازهای افراد جامعه را در سطح شهر مرتفع می سازند. بدیهی است با رشد روزافزون تکنولوژی و ارتباطات در دنیای پیشرفته امروزی وجود چنین رسانه هایی در کنار سایر اقلام گرافیک محیطی لازم و ملزوم یکدیگرند. این عناصر گرافیکی همانند سایر آثار گرافیک از خصوصیات و ویژگی های خاصی بهره مندند و در طراحی آنها بایستی عناصر و کیفیات متعدد بصری مورد توجه قرار گیرند، عناصر و کیفیاتی از قبیل کادر، ترکیب بندی، رنگ و... لازم به ذکر است که تعدادی از مهم ترین این عناصر و کیفیات بصری در طراحی پرچم های تبلیغاتی نقش دارندکه توجه به آنها در امر طراحی و اجرای اینگونه پرچم ها موجبات رشد و بهبود در زیباسازی محیط شهر را باعث می شوند. با توجه به اهمیت این پرچم ها در حوزه گرافیک محیطی متاسفانه در مورد طراحی و نقش عناصر بصری در آنها تحقیق جامعی صورت نگرفته است و در چنین شرایطی، ارائه تعریفی جامع از عملکرد و نقش کاربردی آنها و در نهایت دستیابی به الگویی خاص و مشخص ضروری به نظر می رسد. لذا در این جستار در ابتدا به تعریفی از پرچم تبلیغاتی و انواع آن پرداخته شده است و سپس نقش آن به عنوان زیرشاخه ای از گرافیک محیطی مورد بررسی قرار گرفته است و نهایتا عناصر بصری در طراحی این اقلام گرافیک محیطی تحلیل شده اند. روش تحقیق در این پژوهش تاریخی بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات، اسنادی و براساس مطالعه کتابخانه ای بوده است.