چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر لیوان چینی بر اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی دانش آموزان دختر انجام شد. 55 دانش آموز دختر10 تا 12 ساله از مدارس شهرستان قائمشهر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامة ارزیابی اعتمادبهنفس آیزینگ و دستگاه هماهنگی دودستی مدل 32532 ساخت شرکت لافایت بود. شرکتکنندگان پس از انجام پیشآزمون به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3جلسه در هفته) به تمرینات لیوان چینی پرداختند. در پایان هفتة چهارم، هشتم و دوازدهم اعتماد به نفس و هماهنگی دودستی آنها همانند پیشآزمون ارزیابی شد. نتایج نشان داد اعتماد بنفس و هماهنگی دودستی گروه تحت مداخله در مقایسه با پیشآزمون و گروه کنترل بهبود معناداری داشته است. بنابراین، لیوان چینی ورزش تک بعدی نیست که تنها مهارتهای مهم فیزیکی همانند هماهنگی بین چشم و دست را تقویت کند بلکه اعتماد بهنفس، را نیز تقویت خواهد کرد.
The purpose of this study was to investigate the effect of sport stacking on self-confidence and bimanual coordination of female students. 55 female students from 10 to 12 years old were randomly selected from schools in Qaemshahr. The tool used in this study was the Eysenck self-confidence questionnaire and the bimanual coordination system of the 32532 model developed by Lfayette company. Participants were divided into control and examination groups after pre-test. The examination group spent 36 sessions on the sport stacking exercises. At the end of the fourth, eighth and twelfth weeks, their self-confidence and bimanual coordination were evaluated as the pre-test. The results showed a significant improvement in self-confidence and bimanual coordination of the intervention group compared with pre-test and control group. Therefore, sport stacking is not a one-dimensional sport, which will only reinforce important physical skills such as coordination between the eyes and hands, but also self-confidence.