خلاصه ماشینی:
"گرفتاری معرفی کنندهء یک کتاب(حداقل) سه وجه دارد:الف)میتواند قلمزن حرفهای باشد و نیز در حد خود ما ناآگاه،ب)میتواند نسبت به نوع خاصی از نوشتهها جانبگرا باشد،یا بسادگی جیرهخوار صنعت نشر باشد و ج)میتواند نویسندهء با استعدادی باشد،که در آن صورت مقالههایش فرم هنری مستقلی پیدا میکند- خورخه لوئیس بورخس نمونهء شاخص این شق است-و ممکن است عاقبت کار شما به آنجا بینجامد که فقط نقد و بررسی کتابها را بخوانید و نه خود آنها را.
قطعا اگر من یک ناشر بودم،روی جلد کتابهایم نه تنها نام مؤلفان که سن دقیقی را که مؤلف هنگام پدید آوردن آن اثر داشته نیز ذکر میکردم،تا به خوانندگان این انتخاب را بدهم که تصمیم بگیرند دلشان میخواهد اطلاعات یا نظریاتی را که کتاب عرضه کرده و توسط شخصی فلان سال جوانتر،یا از جهت دیگر،پیرتر از خودشان نوشته شده است بخوانند؟ منبع این پیشنهاد به آن دسته از مردمی تعلق دارد (افسوس که دیگر نمیتوانم بگویم«نسل»که بیانگر نوع خاصی از توده و وحدت است)که ادبیات از نظر آنها همیشه محدود به چند صد نام بود،به آن مردمی که نجابت اجتماعیشان عرق شرم بر چهرهء رابینسون کروزوئه یا حتی تارزان میآورد:به آن مردمی که از حضور در اجتماعات شلوغ احساس بدی دارند،در میهمانیها نمیرقصند و هنگام بحث در زمینهء سیاست بینهایت دقیق و وسواسی هستند.
در عین حال معتقدم همین ممکن است حالتی باشد که بسیاری از شما در این نمایشگاه کتاب به خود بگیرید دست کم مطمئن باشید کتابهایی که در دست گرفتهاید به انواع متفاوتی از ادبیات تعلق داشته باشند،بدیهی است تکرار این حرکت نگاه از چپ به راست عملی جنونآمیز است،با وجود این، دیگر در خیابانهای تورینو از اسب اثری نیست و منظرهء شلاق زدن اسب توسط درشکهچی،وضعیتی را که شما به هنگام خروج از این ساختمان دارید،آشفته نخواهد کرد."