چکیده:
هدف: اضطراب امتحان یک سازه مهم و تأثیرگذار در سرنوشت تحصیلی دانشآموزان است که بررسی عوامل مرتبط با آن همواره موردتوجه روانشناسان تربیتی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطراب امتحان باانگیزه تحصیلی درونی و بیرونی و درگیری تحصیلی در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان است. روش: با استفاده از فرمول کوکران 346 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1981)؛ پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1984) و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (2012) بود، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (به شیوه گامبهگام) انجام شد. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش ارتباط میان انگیزه تحصیلی درونی و اضطراب امتحان مثبت و معنادار، انگیزه تحصیلی بیرونی و اضطراب امتحان منفی و معنادار و ارتباط میان درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان نیز مثبت و معنادار است، همچنین براساس یافتههای پژوهش اضطراب امتحان را میتوان با استفاده از فرمول y=35.916 -0.134x1+0.45x2+0.03x3 براساس متغیرهای، انگیزه درونی و بیرونی و اضطراب امتحان بهصورت معنادار و با ضریب تعیین 0.115 پیشبینی نمود. نتیجهگیری: براساس این نتایج توجه به نقش متقابل انگیزه و درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشآموزان میتواند عملکرد تحصیلی آنان را بهبود بخشد.
<strong>Objective:</strong>Testanxiety is an important and influential factor in the academic achievement of students, and the study of its related factors has always been of interest to educational psychologists.The purpose of the present study was to investigate the relationship between the test anxiety with internal and external educational motivation and academic engagement among secondary school students in Hamadan. <br /><strong>Method:</strong> Using Cochran formula, 346 people were considered as sample size. To collect data, the Hartler Motivation Questionnaire (1981), Sarason test anxiety questionnaire (1984) and Zarang Educational Inventory (2012 were used. <br />Data analysis was performed using Pearson correlation and multiple regression (step by step). <br /><strong>Results:</strong> According to the research findings, The relationship between internal motivation and anxiety, positive and significant test, external educational motivation and test anxiety are negative and significant, and the relationship between Academic engagement and test anxiety is also positive and significant. Also, based on the findings, the test anxiety can be predicted using the formula y = 35.916 -0.134x<sub>1</sub> + 0.45x<sub>2</sub> + 0.03x<sub>3</sub> based on variables, internal and external motivation and test anxiety, with a coefficient of 0.115. <br /><strong>Conclusion:</strong>Based on these results, paying attention to the mutual role of motivation and academic engagement and test anxiety in students can improve their educational performance.