چکیده:
هدف: هدف از این مطالعه تحلیل خدمات سالمندان در کتابخانههای عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور است. روش: روش پژوهش پیمایشی-توصیفی و جامعه آماری شامل 3۸ نفراز مدیران و یا مسئولان کتابخانههای عمومی شهر تهران است. برای جمع-آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق-ساخته استفاده شد که با الهام از رهنمودهای انجمن کتابداری آمریکا برای خدمات سالمندان در کتابخانهها تدوین شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و آمار استنباطی نظیر آزمون تی تک نمونهای با استفاده از نرمافزار spss انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد کتابخانههای عمومی شهر تهران در کلیه مولفههای خدمات ویژه سالمندان ازجمله آموزش کارکنان، اطلاعرسانی و منابعکتابخانه، برنامهریزیکتابخانهها، تجهیزات، توسعه و مشارکت، امکانات، خدمات در منزل و بودجه از وضعیت مطلوبی در حال حاضر برخوردار نیستند و میانگین خدمات موجود در همه مولفهها پایینتر از حد متوسط قرار دارد. نتیجهگیری: اکثریت کتابداران کتابخانههای عمومی تهران (۷۲ درصد) رهنمودهای ارائه شده از سوی انجمن کتابداری آمریکا را به عنوان یک شاخص مهم در خدمات ویژه سالمندان میپذیرفتند اما تعدادی کمتری از آنان (۲۷ درصد) این شاخصها را برای خدمات ویژه سالمندان در کتابخانههای ایران قبول نداشتند.
Purpose: The aim of this study is to analysis the services provided for the elderly in the public libraries of Tehran city affiliated to the Iran Public Libraries Foundation. <br /> Methodology: A descriptive survey method was used in this research. Statistical population of the research include 38 administrators or managers of public libraries in Tehran city. A researcher-made questionnaire was used to collect the data, which was inspired by the guidelines of the American Library Association's for the Elderly Services in Libraries. Data analysis was done at two levels: descriptive statistics analysis including frequency, percentage of frequency and the inferential analysis including single sample t-test using SPSS software. <br /> Results: The results showed that Tehran Public libraries in all components of special services for the elderly including library staff training, communication and library resources, library planning, equipment, developing and sharing the facilities, home services and the budget are not in good standing right now, and the available service in all components is below average.<br /> Conclusion: The majority of librarians in Tehran Public libraries (72 percent) accepted the guidelines of the American Library Association's for the Elderly Services in Libraries as an important indicator for special services for the Elderly in Iranian Libraries, but fewer (27 percent) disagreed with this idea.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد کتابخانه های عمومی شهر تهران در کلیه مؤلفه های خدمات ویژه سالمندان ازجمله آموزش کارکنان ، اطلاع رسانی و منابع کتابخانه ، برنامه ریزی کتابخانه ها، تجهیزات ، توسعه و مشارکت ، امکانات ، خدمات در منزل و بودجه از وضعیت مطلوبی در حال حاضر برخوردار نیستند و میانگین خدمات موجود در همه مؤلفه ها پایین تر از حد متوسط قرار دارد.
آزمون تی تک نمونه ای برای بررسی وضعیت «آموزش کارکنان کتابخانه عمومی » جهت ارائه (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج آزمون تی تک گروهی در جدول ٤ نشان می دهد که با توجه به مقدار T شاخص های «آموزش کارکنان کتابخانه عمومی »، تفاوت آماری معناداری بین میانگین آن و میانگین نظری وجود دارد؛ بنابراین فرض H١ تحقیق مبنی بر تفاوت بین دو میانگین رد شده و در مقابل ، فرض H٠ مبنی بر عدم تفاوت این دو میانگین موردپذیرش قرار می گیرد.
نتایج آزمون تی تک نمونه ای در جدول ١١ نشان می دهد که با توجه به مقدار T شاخص های «بودجه و امور مالی کتابخانه »، جهت ارائه خدمات به سالمندان ، تفاوت آماری معناداری بین میانگین آن و میانگین نظری وجود دارد؛ بنابراین فرض H٠ مبنی بر عدم تفاوت این دو میانگین رد شده و در مقابل ، فرض H١ تحقیق مبنی بر تفاوت بین دو میانگین موردپذیرش قرار می گیرد.