چکیده:
مقاله حاضر به ابعاد و آثار تحویلی نگری در اخلاق حرفهای میپردازد و پس از بیان علل و عوامل تحویلی نگری در حوزهء اخلاق حرفهای میکوشد تا زوایای این رویکرد را در مسائل اخلاق حرفهای آشکار کند.تحویلی نگری آفت شناختیست و در حوزه اخلاق حرفهای ابعاد فراوانی مانند تحویلی اخلاق حرفهای به قانون و مقررات و آیین نامهها،تحویل آن به مسئولیتهای حرفهای یا هنجارهای رایج مشاغل و نیز تحویل مسئولیتهای اخلاقی سازمان به منابع انسانی است.همچنین اصول اخلاقی و عهدنامههای اخلاقی حرفهها را منشور اخلاقی سازمانی تلقی کردن،نمونهای از تحویلی نگری است.مقاله به نقد اجمالی پدیدارشناسی بهعنوان راهحل تحویلینگری میپردازد و میکوشد از منظر میان رشتهای،دو الگوی تلفیق منسجم رهاورد رشتهها و چالش روشمند رهیافتها را بهعنوان راه حلی برای تحویلی نگری در تدوین سند جامع اخلاقی شرکتها و بنگاههای اقتصادی معرفی کند.
خلاصه ماشینی:
تحویلی نگری آفت شناختیست و در حوزه اخلاق حرفهای ابعاد فراوانی مانند تحویلی اخلاق حرفهای به قانون و مقررات و آیین نامهها،تحویل آن به مسئولیتهای حرفهای یا هنجارهای رایج مشاغل و نیز تحویل مسئولیتهای اخلاقی سازمان به منابع انسانی است.
مقاله به نقد اجمالی پدیدارشناسی بهعنوان راهحل تحویلینگری میپردازد و میکوشد از منظر میان رشتهای،دو الگوی تلفیق منسجم رهاورد رشتهها و چالش روشمند رهیافتها را بهعنوان راه حلی برای تحویلی نگری در تدوین سند جامع اخلاقی شرکتها و بنگاههای اقتصادی معرفی کند.
رهیافت استراتژیک به اخلاق حرفهای بر آن است که اخلاقی ماندن منابع انسانی در سازمان غیر اخلاقی با محال است و یا بسی دشوار یاب.
سازمانی که وظایف اخلاقی خود در قبال کارکنانش را نمیشناسد و به آن پایبند نیست،چگونه انتظار دارد که کارکنان در قبال شرکت یا مشتریان مسئولیتپذیر بمانند؟ 5-تحویل منشور اخلاقی سازمان به اصول اخلاقی: منشور اخلاقی سازمان متضمن مسئولیتهای اخلاقی شرکت در قبال حقوق عناصر محیط داخلی و خارجی شرکت است.
(فرامرز قراملکی، 1385) منشور اخلاقی سازمان ویژگیهای خاصی دارد و تدوین آن محتاج روششناسی معینی است.
6-تحویل منشور اخلاقی سازمان به عهدنامهء اخلاقی حرفهها: هر حرفهای را عهدنامهای است که صاحبان حرفه در مناسبات شغلی پایبند آن میشوند.
این سند متضمن اصول اخلاقی، منشور اخلاقی سازمان و عهدنامه اخلاقی کارکنان و مدیران است و در اخلاق پژوهی الگوهای میان رشتهای،تحویلی نگری را پیشگیری و درمان میکنند.
برای درمان این معضل باید اخلاق حرفهای را بسیار گستردهتر از قوانین و مقررات و مسئولیتهای حرفهای و هنجارهای جاری مشاغل،مسئولیتهای اخلاقی منابع انسانی، اصول اخلاقی و عهدنامههای اخلاقی حرفهها در نظر بگیریم.